Derfor skal du monitorere andres sociale medier

Du har styr på dit website, dine sociale medier og er godt i gang med at samle en solid fan- og kundebase online.

Men holder du også øje med, hvad der sker på udebanen?

Det indhold og de samtaler, du har på dine egne online kanaler, er kun en dråbe i havet sammenlignet med alt andet, der foregår på internettet.

Det er tid til at gå på opdagelse.

Her er 3 gode grunde til, hvorfor det giver mening at bevæge dig væk fra dine egne platforme engang imellem:

Lær dine fans og konkurrenter (bedre) at kende

Hvis du skal målrette din marketing ordentligt til potentielle kunder, er det vigtigt at vide, hvem de er.

 

Hvad de interesserer sig for, hvordan snakker de, og hvor er de i deres liv? Det er ikke noget, fortæller dig direkte.

Men følger du med i, hvad de siger om dig, hvordan de interagerer med hinanden og bruger sociale medier i hverdagen, finder du lettere ud af, hvilke forventninger de har til dit brand.

 

På samme måde er der også store fordele ved at holde øje med, hvad dine konkurrenter foretager sig.

Hvad gør de godt, og hvad fungerer mindre godt for dem? En løbende konkurrentanalyse gavner din forretning, fordi du på den måde kan lade dig inspirere af deres succesfulde tiltag – og undgå eventuelle fejl, de skulle begå.

 

Reagér på (negativ) omtale

Monitorering giver dig mulighed for at tage mere kontrol over, hvad der bliver sagt om dit brand.

Er der nogen, der har spørgsmål til dine produkter, kan du træde til og opklare misforståelser. Er der sket en fejl, eller har en kunde haft en dårlig oplevelse med dit produkt, kan du tilbyde hjælp eller erstatning. Det viser, at du er servicemindet og er villig til at træde frem og tage ansvar.

Det er ikke kun dine kunders kommentarer, det giver mening at reagere på. Skulle en tidligere samarbejdspartner eller et medie skrive en uheldig historie om dit brand, vil du være bedre rustet til at komme med modsvar.

Kort sagt kan du afværge megen unødvendig dårlig omtale   – eller i hvert fald være forberedt på, hvad der kommer, før det bluser helt op.

 

Tag del i samtaler og værdsæt dine fans

Det er ikke kun i forbindelse med kritik, det giver mening at være aktivt tilstede uden for dine egne platforme.

Ved du, hvad der sker rundt omkring dit brand, kan du også påvirke, hvad der bliver talt om.
Finder du interessante diskussioner, der læner sig op af dit brands ekspertiseområde, er det oplagt, at du byder ind med din viden. Er der nogen af dine fans, der poster en anmeldelse eller billede af dine produkter, er det en fin gestus med et tak eller en venlig hilsen. På den måde bliver du synlig på ny og anderledes måde, end hvis du blot bliver dig på din egen hjemmebane.

Her er det til gengæld ekstra vigtigt, at det du deler, skal tilføje værdi til samtalen; der er uhøfligt at afbryde samtaler med reklamebudskaber.

 

Indsatsen på udebanen handler præcis som på dine egne kanaler om engagerende og relevant kommunikation 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *