Har du også kløet dig selv i håret over en Facebook copy? Fordi den måske var lidt sværere at skrive, end du havde regnet med. Det er jo ”bare” en kort tekst, men lige præcis derfor er det også vigtigt, at du lynhurtigt, og på få linjer, formår at fange din målgruppes opmærksomhed. Og endda på en platform hvor man som virksomhed skal kæmpe om modtagernes gunst. Derfor har vi samlet lidt tips & tricks, som du kan have for øje, når du sidder klar foran tasterne.   

Først og fremmest skal du have dit formål og din målgruppe for øje, når du skriver din copy. Det er måske lettere sagt end gjort, så lad os uddybe, hvad vi egentlig mener med det ?

Din copy skal matche dit formål og din målgruppe

Hvis du fx ønsker at skabe trafik med din post, så er det med at få ført målgruppen hurtigt videre til dit website, hvor de kan søge mere inspiration, få mere viden m.v. Her viser vores erfaring, at en kortere copy med en skarp CTA ofte er bedst til netop det. Det kan være en tydelig opfordring som “SE MERE HER”, “BESTIL HER” eller “KØB NU”, som indleder købesflowet. Hvis din trafikpost har en lang, beskrivende copy, er der fare for, at din målgruppe falder fra, før de når at handle på din opfordring. 

Hvis du nu ønsker at skabe interaktion med din post (likes, kommentarer, delinger m.v.), handler det igen om ikke at bombardere din målgruppe med en halv roman, hvor det vigtigste er pakket ind i mere eller mindre urelevant tekst. Det er dog vores erfaring, at en længere copy sagtens kan skabe interaktion – så længe det, du fortæller, har relevans #buzzwordalarm. 

Lad os bringe et eksempel på banen. Vores kunde Alument, som leverer og monterer altan- og terrasseløsninger, har en Facebook-side, som er bygget op omkring inspirerende casehistorier. Det afskrækker ikke målgruppen, at casehistorierne er lange og udtømmende. Tværtimod er det med til at skabe engagement og dialog, at der som en del af copy indgår mange og specifikke detaljer om løsningerne (se billede for eksempel på post).

Dette hænger naturligvis sammen med selve produktet, emnet og målgruppens behov og ønsker for indholdet på siden. Det kan være, det er noget helt andet, som virker for dig og din virksomhed. Test hellere én gang for meget end én gang for lidt ?

Frem med guldkornene

Når du skaber indhold, så hav nyhedstrekanten for øje. Nyhedsartiklen er naturligvis en anden genre end en Facebook copy, men i begge tilfælde handler det om at bygge teksten op, så hovedbudskabet kommer først.

Hvis du fx har et ønske om at få din målgruppe til at besvare et spørgsmål, så stil spørgsmålet som det første i sætningen for at øge chancen for, at det bliver set og besvaret. Du kan eventuelt gøre brug af en overskrift, som slår temaet og hovedpointen an fra start. Det er smag og behag.

Figur: Hav nyhedstrekanten for øje, når du skriver din Facebook copy. 

Når du deler en video på Facebook, og andre social media-kanaler for den sags skyld, skal du også passe på med ikke at tage fokus væk fra selve videoen med en lang indledende copy. Facebook anbefaler en copy på maks 125 tegn. Hvis copy er længere, kan den blive afkortet af Facebook*  – og så vil din pointe alligevel gå tabt. Tænk over, hvordan videoens første frame kan være med til at understøtte dit budskab. Så kan copy blot fungere som en spændende teaser.

Ligesom du kan eksperimentere med opsummerende overskrifter i dine Facebook copies, kan du også gøre det i dine videoer. Det kan fx være ved hjælp af en rubrikkasse i toppen og/eller i bunden, så du er ultra tydelig om indholdet over for målgruppen. Det er lige i nyhedstrekantens ånd! 

Gem dine fagtermer til årsrapporten

Selve sproget er selvfølgelig også vigtigt, når du skriver din Facebook copy. Facebook er en platform, hvor brugerne i høj grad kommunikerer med deres netværk. Derfor skal man som virksomhed overveje, hvordan man bevæger sig ind på dette terræn.

Kopiér ikke blot tekst fra hjemmesiden eller dit salgskatalog, men skrive fængende copies, som er skræddersyet til Facebook. Det er altid en god idé at spore dig ind på hvilken tone-of-voice, du ønsker at have på Facebook. Og denne skal naturligvis være i øjenhøjde med den målgruppe, som du gerne vil ramme. Hvis din primære målgruppe fx er unge mellem 18-25 år, er kancellisprog ikke vejen frem.

Et andet tip – som måske, måske ikke, giver sig selv.. Brugen af “du” kan være med til at gøre din copy personlig og lettere at forholde sig til. Hvis du i stedet for “du” fx skriver “I”, så taler du lige pludselig til en bred, udefineret forsamling frem for individet Preben, som faktisk er på udkig efter lige præcis den service, du kan tilbyde ham. 

Brugen af emojies kan i øvrigt være med til at understøtte din tone-of-voice og dit budskab, hvis du bruger dem med omtanke. Vi er efterhånden så vant til at sende og modtage smileys, hjerteemojies og thumps ups – så hvorfor ikke tænke det nye emojisprog ind i din måde at kommunikere på ? Emojies kan være med til at understøtte dine pointer, give dig personlighed og gøre dig lettere tilgængelig. Men det er klart, at for mange emojies og urelevane emojies også kan have den modsatte effekt ? Find en stil, som passer til din virksomhed og dine følgere. 

Et sidste råd her på falderebet.. Inden du trykker “offentliggør”, sørg så lige for at læse korrektur på dine posts. Et par ekstra øjne er altid guld værd, da man let kan stirre sig blindt. Så undgår du dumme slå- og stavefejl, som i værste fald kan gå ud over dit brand og omdømme.  

For lige at opsummere..

  • Din copy skal matche dit formål og din målgruppe. Ønsker du fx at skabe trafik væk fra siden eller interaktion på siden? Og er al info i din copy nu også relevant for målgruppen?    
  • Hav nyhedstrekanten for øje, når du skriver din copy. Overvej, om en overskrift skal slå temaet an. 
  • Skræddersy din copy til Facebook, så sproget er i tråd med din tone-of-voice og din målgruppe. 
  • Få, simple greb kan gøre dig lettere tilgængelig. Et ordvalg som “du” kan fx virke afvæbnende, mens relevante emojies kan skabe personlighed og understrege dine pointer.
  • Brug tid på at tjekke dine copies igennem for slå- og stavefejl

Hvis du (ikke I ?) har flere gode tips og tricks i ærmet, så byd endelig ind i kommentarsporet herunder ?  

 

*Kilde: https://www.facebook.com/business/ads-guide/video/facebook-feed/video-views