Sidder du ofte og mangler inspiration til, hvordan du engagerer dine følgere på Facebook?

Frygt ej, vi kan alle føle os inspirationsforladte engang imellem.

I dette indlæg giver jeg dig derfor 3 tip til, hvordan du sikrer, at du altid har noget relevant at lægge på dine online kanaler – også i tider, hvor kreativiteten halter.

1. Udnyt dagsaktuelle nyheder

Følg med i, hvad der sker!

På sociale medier handler det om at skabe indhold, der har relevans for dine følgere. En god måde at gøre det på er i al sin enkelthed at holde styr på, hvad der rør sig ude i samfundet – og i særdeleshed inden for din branche.

Her er det i høj grad et spørgsmål om monitorering. Hold øje med alle platforme, medier og mennesker, der kan finde på at dele noget, der har relevans for din virksomhed!

På den måde gør du det let for dig selv altid at kunne viderebringe dine følgere de nyeste tendenser og nyheder – uden at du behøver at skulle ud og opstøve dem selv.

En anden mulighed er at tage en nyhed, der ikke ligger helt inde for din virksomheds branche, men lave et relevant spin på det – newsjacking.

Et nyligt eksempel på en trend, mange virksomheder hoppede med på, er spillet Pokémon Go, hvor mange så sit snit til at poste, hvilken pokémon der holdte til i deres kontor.

Andre, såsom Just-Eat, benyttede endda lejligheden til at lave en happening, hvor de delte pizzaer ud til sultne pokémon-jægere.

Kort og godt handler det om at bringe dit produkt i fokus ved at tappe ind i det, alle dine kunder taler om.

Husk din virksomheds integritet

Før du vælger at udnytte aktuelle nyheder som inspiration til content, er der dog visse ting, du skal tage højde for.

Det allervigtigste handler om at have formålet med posten på plads. Hvorfor deler du netop denne nyhed, og hvad skal det gøre for dit brand?

Skal det understrege din position som ekspert eller inspirere følgerne til at ændre holdning?

Hver eneste post på din side skal spille sammen med den strategi, du har lagt for din side, og passe til de værdier, du som virksomhed står for.

Hvis din virksomhed normalt fører en seriøs og formel stil, ville det, modsat Just-Eat-tilfældet, virke en smule sært, hvis I inviterede til en fælles pokémon-jagt.

Deling af nyheder må aldrig blot være en nødløsning, men skal gennemtænkes ligesom alle andre posts.

Sidst, men ikke mindst, bør du overveje:

Findes der emner, det er farligt for dit brand  blande sig i?

Et eksempel kunne være en kantineleverandør, der leverer mad til en skole. Pludselig dukker der en dårlig sag om uddannelsesinstitutionen op i medierne.

Historien er relevant for din virksomhed – men knap så smart for dig at udtale dig om. Forsvarer du skolen i sagen, kan det påvirke dit brand i en negativ retning. Tager du afstand eller lægger en satirisk vinkel på sagen, ødelægger du måske forholdet til din kunde.

Den sikreste taktik er at holde sig væk fra slagmarken.

2. Lav sæsonbetonet content

En af de letteste måder at sikre, at du altid har content i baghånden, er at lave et årshjul. Højtider, årstider og fødselsdage er fine og forholdsvis ufarlige emner at beskæftige sig med.

Har du en haveforening, kunne det være relevant at fokusere på, hvilke grøntsager eller blomster der er i sæson netop nu.
Arbejder du for en cykelklub, er det oplagt at  omtale Tour de France eller andre store løb.

Fordelen ved denne type content er, at den kan planlægges på forhånd. Put vigtige begivenheder i din content-kalender – så er du sikret på forhånd, at du ikke glemmer oplagte posts på din side.

Husk at være selektiv

Selvom højtider er fint og relevant indhold, er det vigtigt, at du ikke lader dem overtage din side.

Du er hverken unik eller interessant, hvis du spammer dine følgere med Valentines-hjerter hele februar.

Samtidigt skal du ikke hoppe med på alle obskure mærkedage. Det kan godt være, du er venstrehåndet. Men sælger du rejser til New York, er det ikke sikkert, at dine følgere gider høre om dine aktiviteter på International Lefthanders Day.

Der er ej heller behov for at fejre samtlige ansattes fødselsdag med et opslag på Facebook. Til gengæld kan en post i anledningen af et jubilæum sagtens være på sin plads.

Det er ikke nok at poste billeder blot for at få likes og viralitet. De er en del af din storytelling og skal derfor bidrage med noget meningsfyldt.

3. Find dine katte (evergreens)

Folk på internettet elsker kattevideoer og andet, der kan bringe et lille smil frem på læben.

Det er en tilbøjelighed, du kan udnytte.

Lav en analyse af din virksomheds berøringsflader og undersøg, hvad der kan være jeres “katte”.

På Arla Foods’ Facebook-side er det andelsejernes køer, der er det sikre hit.

De er evergreen-materiale, der er lette at lave en sjov og uskyldig vinkel på – og som regel med rigtig god effekt.

Samtidigt er de også med til at give følgerne et godt indblik i livet på en gård og fremhæve landmændenes viden inden for fagfeltet – de har altså også oplysende funktion.

“Kattene” er ikke nødvendigvis nuttede dyr.

En hospitalenheds “katte” kunne måske bestå af historier fra fødegangen om seje jordemødre. En bogbutik ville måske have succes ved bogcitater fra klassikere.

Gennemgå eventuelt tidligere posts og se, om der er noget, der i særlig grad fanger følgernes opmærksomhed.

Alt med måde

Kattemateriale er sikkert og nemt content. Det betyder, at det også kan blive kedeligt i længden, hvis du ikke passer på.

Igen er det vigtigt at spørge dig selv ved hver post, om den rent faktisk tilføjer noget værdifuldt til dit brand.

Misbrug ikke kattene. Variér deres udtryk, så de altid fungerer som mere end blot underholdning.