Når du skal måle på dine resultater, er det vigtigt at måle på de rigtige ting.

Jeg bliver ofte spurgt om, hvad de bedste eller mest brugte KPI’er (Key Performance Indicators/målepunkter) er.
Her på bloggen har jeg tidligere lavet en ultra kort guide om effektmåling, men her kommer lidt flere overvejelser, du skal gøre dig, inden du går i gang.

Mit svar vil altid være, at der skal laves et individuelt KPI-sæt til hver organisation/virksomhed, da man har vidt forskellige mål og succeskriterier.

Jeg har dog et par gode råd og nogle overvejelser, du skal gøre dig, når du opsætter KPI’er:

1. Sæt rammerne for KPI’erne

Det er vigtigt at sætte rammerne for dine KPI’er, så projektet ikke bliver uoverskueligt, men tværtimod er en hjælp i dit arbejde.

  • Hvad skal KPI’erne bruges til?

Vurdér, om de skal bruges til at rapportere til ledelsen, til udvikling af dit arbejde, til at vurdere forskellige teams’ arbejde eller noget helt fjerde.

Hvis ledelsen skal have tallene, skal de formentligt kun bruge et overblik. Hvis du skal bruge dem til udvikling, har du ofte brug for at kigge på flere tal på et dybere niveau for at sammenligne og forbedre indsatsen på et praktisk niveau.

  • Hvor mange KPI’er kan du overskue?

Hvis dine KPI’er skal rapporteres videre til ledelsen, vil de højst sandsynligt kun have et par nøgletal. Hvis du derimod skal gå i dybden med rapporteringen til at udvikle dit arbejde, skal du måske dykke dybere ned og bruge 10-20 KPI’er.

Det er også vigtigt ikke at sætte baren for højt – hvis KPI-arbejdet bliver for omstændigt og uoverskueligt, vil det ikke blive brugt. Og det er værre, end at starte ud i det små og evt. udbygge KPI-sættet.

  • Hvilket tidsrum skal du bruge KPI’erne i?

Gør dig klart, om KPI’erne skal rapporteres dagligt, månedligt, måske årligt til ledelsen – eller skal du selv bruge tallene til et månedligt udviklingsmøde?

 

2. Sørg for, at KPI’erne peger op mod virksomhedens højst prioriterede mål

Det nytter ikke noget, at du rigtigt gerne vil arbejde med at skabe synlighed for din organisation, hvis virksomhedens formål er noget helt andet som fx at forbedre omdømme eller salg.

Sørg derfor altid for at finde KPI’er, som matcher det mål, virksomheden overordnet har.

KPI’erne skal ikke nødvendigvis være helt ens, men du skal kunne argumentere for, hvordan KPI’erne viser et retvisende billede af, om I er på rette vej i din afdeling.

 

3. KPI’erne skal være målbare

Det giver sig selv, at for at kunne måle på KPI’erne, skal de være målbare. Dvs. tal og statistikker.

Det nytter ikke noget at opsætte en KPI for, at du bare vil være bedre end konkurrenten – du skal finde parametre/KPI’er at måle dette på.

Andre former for KPI’er, som er svære at måle på, er følelser og holdninger. Du kan sagtens opsætte KPI’er for dette, men du skal også have adgang til dataene til at måle dette, hvilket leder mig videre til næste punkt.

 

4. KPI’erne skal være tal, du har adgang til

Du skal være realistisk, når du opsætter dine KPI’er. Vælg tal, som du ved, at du har adgang til – enten selv, via et system eller din IT-afdeling.

Har du brug for at lave en større analyse, som du ikke har ressourcer til, for at få dine tal, så er det ikke de rigtige KPI’er.

Sørg derfor altid for at afklare dit ressourcespørgsmål – både mht. tid og penge. Har du tid til at dykke ned i fx Facebook Insights eller Google Analytics, så kan du selv hente mange tal og målinger her.

Har du derimod ikke tid, men penge, så kan du købe dig til systemer, som du kan skræddersy til dine behov. Et af de rigtig gode systemer, som jeg helst benytter selv, er Komfo.

Pointen er her: Vær realistisk.

 

5. Vælg KPI’er som spiller sammen og viser et retmæssigt billede

Det er vigtigt at vælge KPI’er som ikke konflikter. Dvs. KPI’er som alle kan forbedres og ikke er på bekostning af hinanden. Det mest oplagte eksempel er rækkevidde og engagement.

Jeg ser ofte kunder, som gerne bruger begge disse parametre som KPI’er – men de konflikter i dén grad. Grunden er denne:

Jo større rækkevidde, du har på dit indhold, jo længere væk fra målgruppen og interesserede følgere bevæger du dig. Hvis du når ud til flere mennesker, vil de altid være mindre interesserede end din tætteste målgruppe.
Derfor vil de også have tendens til at engagere sig mindre, og din engagement score vil derfor falde.

 

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan måle engagement, har jeg tidligere skrevet om det her.

Når du har overvejet disse parametre, er du klar til at gå i gang med at finde de KPI’er, som passer netop til din organisation for at måle jeres succes.

God fornøjelse!