Warning: Attempt to read property "post_content" on null in /customers/6/4/a/borreskovkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/feature/dynamic-assets/class-dynamic-assets.php on line 2078 Derfor betyder antallet af Page Likes på Facebook... Intet!
… Eller i mange tilfælde intet 🙂 Mange (chefer) vil stadig gerne regne antallet af page likes med som en KPI i den årlige rapportering. Jeg kender desværre stadig mange SoMe-ansvarlige, som dagligt skal kæmpe imod, at netop denne KPI skal være bærende i deres rapportering. Men fortvivl ej, jeg har nemlig lavet en lille case på, hvorfor det gode indhold i dén grad trumfer antallet af page likes. 🙂 Den naturlige grund til, at man ikke skal måle på (kun) page likes – eller passe på med det – er, at page likes ikke har nogen værdi i sig selv. En del virksomheder er helt nede på kun at få vist deres indhold til 2-3% af deres page likes. Det betyder, at 97-98% af brugerne, som har liket siden, er inaktive og slet ikke bliver eksponeret for noget af sidens indhold. Ergo har de ingen værdi. En lille disclaimer er selvfølgelig hvis man har opbygget et stærkt community for siden og kommer ud til 70-80% eller flere page likers – så begynder værdien af antal fans at have betydning. Med casen her vil jeg dog illustrere det omvendte – når engagementet væsentligt overstiger antallet af page likes. Vi har lavet en lille case med en af vores kunder i byggebranchen. Vi begyndte at arbejde med dem i marts i år, hvor de havde ca. 500 page likes. I skrivende stund har de 1044. Umiddelbart ikke den største vækst. Det interessante er dog at se, hvor stor en rækkevidde postene nu får – ikke mindst organisk. Den gennemsnitlige organiske rækkevidde for denne periode er 6.855 pr. post. Det er næsten syv gange så meget som antallet af page likes. Andre nøgletal:
  • Gennemsnitlig total rækkevidde pr. post: 17.258
  • Budget for hele perioden: 4.400 kr.
Med det relativt lille budget kan man derfor heller ikke argumentere for, at rækkevidden og engagementet kommer fra annoncering. Det kommer derimod fra det gode indhold. For kunden (og i bund og grund alle virksomheder) gælder det om at skabe resultater, som gavner forretningen. Ikke at få et ligegyldigt antal page likes, som ikke nødvendigvis konverterer. Jeg er ikke altid selv stor fortaler af rækkevidde og engagement som KPI’er, da disse heller ikke nødvendigvis konverterer. I dette tilfælde giver det dog mening, da kunden er begyndt at opleve en pludselig stigning i antal mails og opkald i dagene efter, vi har postet for dem på Facebook. Det kunne selvfølgelig være spændende at se, hvad der ville ske, hvis vi kørte en decideret fankampagne for kunden, men indtil nu har det gode indhold virket som den største forretningsdriver.