Hvad er engagement?

Jeg er typen, der gerne vil vide alt. Om alt. Og helst lige nu. Det har gjort mig til en ”hvorfor”-type, som til tider har været genstand for stor frustration og irritation hos en bestemt person. Så ham har jeg valgt at inddrage i dette blogindlæg. Velkommen til Claus Farsinsen fra Komfo.

Jeg er stor fortaler for at måle på rigtigt mange ting på Facebook. Mavefornemmelsen er blevet no-go, da vi har redskaberne til at måle præcist det, vi gerne vil. I den forbindelse er engagement generelt et vigtigt parameter på Facebook. Claus og jeg har derfor gravet dybt i Facebook Insights for at vise kompleksiteten af dette og for at give indblik i de mange forskellige måder at måle det på. Hvilken der er den rigtige for dig kommer helt an på din virksomhed, men nedenfor har du nogle forskellige udregningsmetoder. Først skal vi lige have styr på et par termer og deres relevans:

 

Click:  Et click kan være alt fra et billede-click, et like, en kommentar, click på ”læs mere” i post teksten, et click til at komme ind på din side, et link click osv. Clicks på en post kan være meget værdifulde på Facebook og er helt sikkert noget, du skal gøre noget ud af at få. Facebook tæller det med i sine algoritmer, når de vurderer, hvor stor en rækkevidde din post skal have. Ved at clicke på din post, viser brugerne Facebook, at de er interesserede i dit indhold, og dette tolker Facebook som relevant og giver dig derfor størrerækkevidde.

Likes, kommentarer, delinger: Disse har samme effekt på Facebook i forhold til at vise interesse i dit indhold, men brugeren viser samtidig også, at de gerne vil associeres med din virksomhed/opslaget, da deres venner kan se deresinteraktion – modsat fx et billede-click, som er anonymt.

Derudover kan deres interaktion også blivebrugt til virale visninger, hvilket betyder, at en af deres venner ser i sin Newsfeed, at vedkommende har interageret. Dette øger troværdigheden og er noget, vi rigtigt godt kan lide. 🙂

Nørderiet tager til

Nu skal der nørdes, og nedenfor kommer nogle forskellige udregningsmetoder til at måle engagement på Facebook.

IPM: (Interactions per mill.)

Dette er en semi-officiel måde at måle engagement, da disse tal er offentligt tilgængelige, dvs. at du ikke skal have adgang til Facebook Insights på den Facebook side, du gerne vil undersøge. Det betyder derfor, at du kan sammenligne dig med konkurrenter og derved få en indikation af, hvor godt du performer i forhold til dem. Dette er måske også den eneste grund til at ville bruge denne metode, da den sammenligner antal likes og kommentarer (ikke delinger) med antal posts samt fanbasens størrelse og ikke, hvor mange brugere der reelt har set indholdet. Da man ikke kender konkurrentens rækkevidde, om og hvor meget de annoncerer og derfor påvirker rækkevidden, er dette tal sjældent optimalt at måle på.

CTR (click through rate):

Dette viser hvor mange clicks posten har fået baseret på visninger. Dvs. den samme person kan have set posten flere gange og clicket flere gange. Denne udregning bruges bredt og bl.a. af Komfo og har derfor et let sammenligningsgrundlag, da den er alment kendt og ofte bruges i større analyser. Dog kan den være en smule misvisende, da en bruger kan have set fx dit billedalbum én gang og have clicket 10 gange. Det vil give en CTR på 1000%.

uCTR (unik click through rate):

Her får du indblik i, hvor mange personer der har clicket på din post, baseret på hvor mange der har set det. En bruger kan derfor have set opslaget én eller flere gange og have clicket 10 gange, men uCTR vil stadig blive 100%. Denne udregning giver mest mening i forhold til at se, hvor mange personer, der rent faktisk interagerer i forhold til, hvor mange der har set opslaget.

Viralt engagement:

Hvis du kun vil måle på en type engagement, der skaber viralitet, hvilket betyder at andre brugere ser opslaget på baggrund af, at deres venner har interageret med posten, skal du bruge denne udregningsmetode. Her medregnes ikke de anonyme clicks. OBS! Du skal huske at måle engagement i samspil med dine andre statistikker, da engagement ikke kan stå alene. Hvis du fx bruger Facebook til kundeservice eller har et produkt, som kan have mange kritikere, er det vigtigt også at kigge på mængden af negative henvendelser eller negativ feedback (spam).   Nu har du fået en lille indføring af, hvordan du kan måle engagement på Facebook. Du kan sagtens gå et spadestik dybere og måle på betalt og ikke-betalt engagement, tilføje eller trække ”nye fans” fra i dine clicks osv. Har du nogle spørgsmål, så smid endelig en kommentar 🙂 Til sidst skal lyde stor tak til Claus for at ville bruge en aften på at nørde og kravle ned i statistikdybet sammen med mig 🙂