Er du kørt tør for inspiration til indlæg på virksomhedsbloggen?

Bare rolig, det sker for alle.

Her kommer til gengæld tre smutveje, du kan tage, for at få gang i tastaturet og producere relevant content igen.

Tal med kundeservice og gennemgå dine gamle mails

Du modtager sikkert løbende henvendelser fra kunder og samarbejdspartnere. Nogle af de typiske spørgsmål har du måske allerede i et FAQ-fane på dit website:

Hvordan er det nu lige, man gør x og y?

Hvilke materialer er vores produkter lavet af?

Det er oplagt at lade dig inspirere af disse spørgsmål.
Giv dine kunder en guide i, hvordan de bruger dine produkter. Forklar dem, hvad en kompliceret fagterm betyder. Del viden, der opklarer misforståelser.

Mange af de spørgsmål, du får i hverdagen, virker måske trivielle og indlysende for dig, der sidder med stort kendskab til din branche.

Til gengæld er det netop de ting, andre googler.

Brug dit kendskab om dine kunder, og giv dem de svar, de leder efter.

Søgeordsanalyse som inspirationsværktøj

Når du har ryddet op i din mailboks, er det tid til at tage andre midler i brug. Hvad undrer dine kunder sig ellers over i forhold til dit produkt og din branche?

Her er søgeordsplanlægningsredskabet i Google Adwords eller en side som Übersuggest din ven. Indtast de typiske ord, du ved, dine kunder søger på – og vupti, så har du nye emneord til blogposts, som du måske ikke selv ville have tænkt på.

En anden mulighed er at analysere de søgeord, der allerede har ført trafik til din website.

Er dit website koblet sammen med Google Search Console, kan du finde en liste over søgeord under fanen Søgetrafik.
Er der nogen relevante søgeord, der i forvejen har givet dig en høj rangering og god CTR i Google?

Så må det være emner, der særligt optager dine kunder – og som der er oplagte at uddybe/skrive mere om. Er der nogle søgeord, du mener, der er særligt vigtige for dig, men som du rangerer lavt på? Så er det måske på tide med et nyt og bedre indlæg, der behandler emnet fra en anden vinkel.

Tag et standpunkt

Bloggen er det sted på din hjemmeside, hvor du virkelig kan sætte personlighed på din virksomhed og vise, hvad der gør jer til noget helt særligt.

Følg med i, hvad der sker i medierne, hos konkurrenterne eller andre steder, hvor du kan finde ud af, hvad der sker i din branche.

Er der historier, hvor du kan bidrage med et nyt perspektiv på sagen? Så er det med at slå til. Er der viden eller tilgange til dit fag, som du er uenig i? Kom med dine argumenter for, hvordan tingene skal gøres.

Denne type blogindlæg har potentiale til at blive kontroversielle, hvis du virkelig kaster dig ud i de store diskussioner. I så fald er det vigtigt at huske en sober tone, saglige argumenter – og at cleare budskabet med ledelsen.

Sidst, men ikke mindst, er det en god idé at skrive om, hvad der interesserer dig i dit fag – det giver ofte de mest interessante indlæg.

God skrivelyst! 🙂