Sociale medier giver os alle mulighed for at nå ud til et langt større publikum end før.

Hvis du er nyopstartet selvstændig eller freelancer, er det ærgerligt, hvis du misser det store kundepotentiale, der ligger gemt på de forskelle platforme.

Men hvordan griber man lige det hele an? Læs med og få gode råd til, hvordan kommer du i gang.

Udkom med noget

En af de vigtigste ressourcer, når du driver en lille virksomhed, er dit netværk. Det er din adgang til ny viden, hjælp og som regel også de første kunder.

På sociale medier er det netop netværket, der er i centrum. Du bliver venner med bekendte på Facebook, du følger folk på Twitter, og forbinder dig med dine kontakter på LinkedIn.

Det er desværre ikke nok.
Ligesom du offline bruger tid på at pleje dine relationer ved arrangementer og kaffemøder, skal du også arbejde for at styrke dine online relationer.

Step #1, når du skal bruge sociale medier i virksomhedsøjemed, er derfor simpel:

del med dine vennerDel noget.

Send et tweet, post noget på din Facebook-side eller opdatér din LinkedIn. Sørg for, at du er tilgængelig og synlig, så folk ved, hvad du står for. Ellers går du i glemmebogen.

Fordelen ved at bruge et social medie til networking er, at du her kan komme i kontakt med mange flere personer, end du kan ved et lukket netværksmøde.

Og hvem ved, måske er det netop din venindes ven, du kun kender af navn, der sidder med nøglen til din næste kunde.

Skab værdi for andre

Vi lever i en give and take-verden.

Hvis du gerne vil have din venindes ven til at anbefale dig til sine kontakter, bliver du nødt til at vise, hvad du er værd.

Hver gang du deler noget, skal du derfor spørge dig selv:

Har det her en værdi for mine følgere/forbindelser?

Her skal svaret helst være et rungende ”ja”. Hvis svaret er ”nej”, har du gang i noget forkert.

godt indhold på sociale medier er noget der skaber værdi

Værdi kan komme i mange former. Det handler om at finde det, du kan dele, der er relevant for dine følgere.

Et klassisk eksempel kan være at dele viden inden for det fagfelt, du har ekspertise i.
En anden type kunne være at give inspiration til nye oplevelser eller en anden livstil.

I andre tilfælde kan det ganske enkelt også blot handle om at skabe god stemning og underholde dine følgere.

Betragt din online platform som et middagsselskab.

Vær den gode vært, der sørger for, at alle har fået noget ud af aftenen – så får de lyst til at besøge dig igen.

Vær dig selv

Sociale medier er i høj grad et sted, hvor mennesker taler med mennesker.

Her har du en fordel som freelancer eller selvstændig, fordi du netop ikke er en kæmpe organisation, men nå ja, et menneske.

Opfør dig på samme måde, som du gør offline – så er det lettere for dine følgere (og potentielle kunder) at relatere til dig. Skriv, som det falder dig naturligt, og udtryk dig, som du ville gøre i alle andre situationer.

På længere sigt skaber det også større troværdighed omkring din person. Hvis du optræder som en standupper online, vil alt falde lidt til jorden, hvis du er en tør kiks i virkeligheden.

Husk dog at være professionel.

Humor og personlighed er vigtigt, men hold igen med alle dine private ferie- og babybilleder (medmindre det er det, du sælger selvfølgelig).  

Keep it up

Herfra handler det om at blive ved. Sæt tid af til at holde dine sociale medier (og dermed dit netværk) opdateret.

Det handler både om at planlægge, hvad du vil dele, men også sørge for, at det, du deler, faktisk har kvalitet. Ellers risikerer du, at dine følgere ikke synes, at dit indhold værdifuldt – og så forlader de festen utilfredse.