Dele af Danmark er lukket ned, aktierne falder, og Europa er det nye epicenter for corona-virussen. Det er skræmmende og noget, vi skal tage meget alvorligt. Samtidig skal vi dog have hverdagen og forretningen til at hænge sammen, så hjulene i økonomien ikke går helt i stå. Forbrugerne og dine kunder er også i et helt andet mindset, end de normalt plejer at være. Hvilket mindset aner vi ikke, da vi aldrig har stået i lignende situation før. Men vi kan forvente, at hele Danmark og dele af verdenen er mere forsigtige og påpasselige. I andre tilfælde sætter instinktet så ind, og befolkningen hamstrer toiletpapir og gær. Her 4 gode råd til dig som marketer.

 

1 Følg dine kunder

Hvordan agerer dine kunder i corona-situationen? Måske de stadig har brug for nogle af dine varer eller ydelser? Det kan også være, at der er opstået et nyt behov hos nogle af kunderne, som du kan hjælpe med. Lige meget hvad tænker dine kunder pt. på en helt anden måde. Derfor skal du også henvende dig til dem på en anden måde. Tal til dem der, hvor de er – både fysisk og mentalt.

 

2 Opdater nuværende annoncer

Helt konkret skal du gå alle dine nuværende annoncer igennem. Hvis du fx pt. har en kampagne kørende for rejser til Spanien eller et kæmpe event, så få dem selvfølgelig slukket. Derudover skal du måske optimere eller gentænke dine kampagner. Fx hvis du har en kampagne kørende for måltidskasser til den travle arbejdende familie kunne den gøres mere relevant ved at ændre ordlyden til at passe til situationen, hvor alle forholder sig hjemme. Igen, prøv at se muligheder. Fordi mange holder sig ekstra opdateret online, er der også mere aktivitet online. Det kan du med fordel tappe ind i. Tænk også over, hvordan dine marketingsbudgetter skal justeres til situationen. Hvis du har en mulighed for at understøtte dine kunders behov, så skruer du budgetterne op. Fx hvis du sælger håndsprit. Hvorimod hvis du er et rejsebureau, skal du overveje at gennem budgettet.

 

3 Digitalt forretningsgrundlag

Måske hele din forretning er bygget op omkring foredrag, kurser eller andre face-to-face services. Overvej om du kan sadle om til digitale aktiviteter såsom online foredrag, Skype-møder, Facebook live, kursusvideoer der sendes pr mail etc. Pga. corona-virussen er de fleste hjemme og søger noget at fordrive tiden med.

Derudover er der også mulighed for at lave digitale tilbud tilpasset den nuværende situation. Fx fri fragt til hjemmeadressen, så kunderne ikke skal ned til pakkeboksen, legetøjspakker til børnene, som skal være hjemme i 14 dage – bragt til døren selvfølgelig. Prøv at tænke i digitale muligheder frem for begrænsninger.

 

4 Udnyt den ekstra tid – Planlæg for fremtiden

Hvor tit har du ikke tænkt; bare jeg havde mere tid til planlægning og nytænkning? Den tid har du netop fået foræret. Brug derfor din ekstra tid til at kigge ud i fremtiden. Er der nye idéer, du kan få konkretiseret? Er der aktiviteter for senere på året, jeg kan få planlagt? Og ikke mindst er der SoMe-indhold, jeg kan få lavet og lagt i kalenderen? Forretningsudvikling og planlægning er aldrig dårlig givet ud.

Uanset hvad skal vi gøre, alt hvad vi kan, for at passe på hinanden og holde hjulene i gang.