Er du til stede på de rigtige steder, og hvor skal din sociale medie strategi starte?
Når der bliver talt om sociale medier, bliver det ofte en samtale om alle platforme under samme paraply. Det er dog vigtigt at kende forskellene på de sociale platforme, der findes.
Derfor vil jeg komme ind på nogle af de største sociale medier og gå mere i dybden med:
- Hvordan de forskellige platforme adskiller sig fra hinanden
- Hvilke målgrupper der er på hvilke sociale medier
- Hvilket slags indhold der fungerer på hvert medie
- Hvordan du vurderer, hvor du skal være
Et socialt medie er et online sted, du kan kommunikere med andre – og dem findes der rigtig mange af. Det betyder også, at det her blogindlæg ikke er udtømmende på området, for i virkeligheden kunne vi skrive flere bøger om sociale medier, men lige nu holder vi os i overfladen, så du kan få et overblik over de forskellige sociale medier, der er.
Skal du være på sociale medier? Det korte svar er, ja!
Det lange svar er, at i 2021 brugte 85% af Danmarks befolkning sociale medier – sammenlignet med 2011 er det en stigning på 55% (kilde 1). Derfor er det enormt relevant, at du i stedet stiller dig selv spørgsmålet: Hvilke sociale medier skal jeg være på?
Det vil jeg gerne hjælpe dig med at blive klogere på.
Fælles for alle sociale medier er, at du bliver fremhævet, hvis du kontinuerligt poster. Derfor anbefaler jeg, at du laver en skarp vurdering af, hvilke resurser du har til at være til stede på sociale medier, og om du skal bruge flere resurser til at være til stede på et eller flere medier.
De syv vigtigste sociale medier
… for danske forbrugere
Hvorfor skriver jeg kun om danske forbrugere? Det er altid en snak om målgrupper, når emner skal eller bør afgrænses. Det her blogindlæg giver dig et helikopterperspektiv på de vigtigste sociale medier – fra dansk perspektiv. Hvis du vil dykke mere ned i de enkelte sociale medier, er det nødvendigt, at du laver en yderligere og mere dybdegående målgruppeanalyse. Grunden til, at jeg afgrænser til danskere, er fordi jeg kan kategorisere forbrugeradfærden ud fra kulturelle medievaner. Hvis vi kigger på forbrugere i fx USA eller Kina, vil nogle medier have større betydning, eller at forbrugerne benytter sig af medierne på en anderledes måde, end vi som danskere gør.
I 2020 havde 88% af danskerne en profil på Facebook (kilde 2). Dermed er Facebook stadig det mest populære sociale medie i Danmark. Dog er det vigtigt at nævne, at forskellige målgrupper bruger Facebook meget forskelligt. Selvom de fleste danskere er på sociale medier, er det værd at overveje, hvordan din kernemålgruppe bruger Facebook, og om det egentlig også er deres foretrukne sociale medie.
Facebook er et socialt medie, der har udviklet sig meget, og som hele tiden forsøger at møde sine brugere, hvor de er. Det betyder, at platformen ofte adopterer forskellige måder at præsentere indhold på fra andre sociale medier. Fx kan reels og short videos, som vi kender fra Instagram og TikTok, også opleves på Facebook i det, der hedder Watch.
Læs meget mere om Facebook her.
Instagram er et visuelt medie, som består af et feed med billeder (billedgalleri), reels (korte videoer på max 60 sekunder) og stories (videoer på max 15 sekunder der forsvinder efter 24 timer). Instagram udvikler sig hurtigt. Det er det sociale medie, du som bruger navigerer rundt i med hashtags, men algoritmer sørger også for, at du oplever nye ting på platformen.
I 2021 havde halvdelen af danskerne en Instagram-profil (Kulturministeriet). I starten af mediets levetid, var Instagram tilskrevet den yngre generation, men mediet har taget fart og tiltrukket flere aldersgrupper de seneste år. Det er også her, hvor du finder de fleste danske influencers. Du skal bruge Instagram, hvis du har mulighed for at præsentere dit produkt eller service i form af billeder og video.
Læs mere om Instagram her.
TikTok
TikTok er et videomedie, hvor du ser indhold i form af korte videoer på max 60 sekunder. Typisk laver du en video til et allerede eksisterende lydklip. For mange er TikTok den nye spiller på banen, men det er faktisk et medie, der har været på markedet i Vesten siden 2017 under navnet Musical.ly. Der er mange danse- og sangvideoer på platformen, men de seneste år er det blevet populært med videoindhold, der viser alt muligt andet, og du kan finde alle slags emner nu.
Mange forbinder TikTok med et sociale medie for børn og teenagere, men det er i den grad ved at ændre sig, og vi ser flere og bredere målgrupper bruge platformen. Du skal være på TikTok, hvis du kan at lave korte, relevante videoer om dit produkt eller service – der er nærmest ingen grænser for, hvilke emner du kan præsentere her.
LinkedIn er det mest professionelle sociale medie, vi kan komme i nærheden af. Når du opretter en profil på LinkedIn, laver du den ud fra dit professionelle CV. Platformen har de seneste år udviklet sig i en retning, hvor brugere interagerer mere og mere med hinanden.
Her deler private personer ud af deres professionelle oplevelser og erfaringer – og ikke mindst deres viden. Indholdet har også bevæget sig i en retning, hvor private historier, som har betydning for ens professionelle liv, har fået plads.
Virksomheder og organisationer deler mest historier og resultater. Det er derfor et medie, det er vigtigt at være på, hvis du vil markere dig på kompetencer – både som privatperson og virksomhed. LinkedIn er især vigtigt hvis du arbejder med employer branding.
Læs mere om LinkedIn her.
YouTube
YouTube er en gammel traver, de fleste har stiftet bekendtskab med på et eller andet tidspunkt i deres online færd. YouTube er på den ene side en streamingtjeneste og på den anden side, er det et socialt medie, hvor brugerne interagerer med hinanden via kommentarer og likes på hinandens videoer.
På YouTube kan du finde mange forskellige videoer, som er lavet af brugerne selv (det er det, vi kalder user generated content). Du skal være på YouTube, hvis du har et produkt, hvor du via video kan gå i dybden. Det kan du ved at lave toturials/how to videoer, anmeldelser eller præsentationer med vidensdeling – der er faktisk nærmest ingen grænser. YouTube kan også være en fantastisk portal, hvis du laver TV-lignende indhold.
Twitter er et nyhedsmedie, der primært er baseret på tekstbaserede posts. Posts kan have en længde på op til 280 tegn. Det gør, at du skal fatte dig i korthed.
I Danmark er Twitter et socialt medie, som politikere og journalister bruger meget. Derudover er organisationer eller lobbyister, der vil forsøge at få de to førstnævnte grupper i tale. Hvis du er en virksomhed eller organisation med en politisk agenda, kan du med fordel bruge Twitter.
Du tænker måske ikke Pinterest som et socialt medie, men det er en fejl at fraskrive mediet det potentiale, det har. På Pinterest har du en eller flere digitale opslagstavler, hvor du kan gemme forskellige posts, du finder på platformen. Posts på Pinterest består af et ultrakort skriv og et eller flere billeder, hvor du skal klikke videre og ender på et website for at få mere information. Brugerne kan pinne posts på deres board for at gemme dem. Det gør Pinterest til en digital opslagstavle.
Brugerne på Pinterest vil inspireres inden for specifikke emner. Det kan være mad, arkitektur, indretning, rejser eller andre helt overordnede emner. Hvis du fx har et nicheprodukt, kan du med fordel bruge Pinterest.
Jeg håber, at du har fået et godt overblik over, hvilke sociale medier du kan være på.
Efter du har læst det her, har jeg måske inspireret dig til at starte på et nyt socialt medie. Hvis du har brug for hjælp til at finde ud af, hvilke medier der er bedst for din social medie strategi, så tag endelig fat i en af os her.
Kilde 1: Danmarks Statestik – It-anvendelse i befolkningen 2021: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/Publikationer/VisPub?cid=39431
Kilde 2: Kulturministeriet – Internetbrug og sociale medier 2021: https://mediernesudvikling.kum.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Mediernes_udvikling/2021/Internetbrug_og_sociale_medier/Internetbrug_og_sociale_medier_2021_Endelig.pdf