Vi ser nærmere på platformen og dykker ned i TikTok for virksomheder. Find ud af, hvad TikTok er og kan, og hvorfor du som virksomhed skal overveje at være der 🔍

TikTok adskiller sig fra andre sociale medier, fordi platformen består af 100% videoindhold. TikTok har tidligere været en platform, hvor unge har boltret sig med dansevideoer og lip-sync. Nu har det sociale medie taget fart og stikker af i mange andre retninger, og det er en fejl at tilskrive TikTok som et socialt medie for teenagere.

Faktisk kan vi ikke længere tale om sociale medier uden også at nævne TikTok. Der er absolut ingen tvivl om, at TikTok-toget allerede kører, og endnu flere aldersgrupper er hoppet ombord. Spørgsmålet er, om du skal med? Det er et spørgsmål, der er værd at stille, inden du kaster dig ud i det store TikTok-eventyr.

 

DERFOR SKAL DU OVERVEJE TIKTOK

Selvom mediet allerede blev lanceret i 2017 under navnet Musical.ly, bliver det stadig anset for at være nyt af mange. Lige nu er TikTok det hurtigst voksende sociale medie i verden med mere end 100 milliarder aktive brugere på verdensplan. Udover at der er rigtig mange brugere på TikTok, er der også enorm vækst i antallet af brands, der kaster sig over TikTok. I midten af april 2022 var der godt 340 danske brands repræsenteret på TikTok, blot seks uger senere var antallet steget til i omegnen af 600[1] – nu er antallet af brands, organisationer og medier, der er til stede, over 1000. Trods mange brands er på TikTok, er mediet stadig et uudforsket landskab for de fleste danske virksomheder. Det betyder, at det er en god tid at begynde at prøve sit brand af på platformen.

Der er nemlig et gunstigt miljø og et stort potentiale i at være til stede på TikTok netop nu – men der er ingen tvivl om, for at få godt fat i brugerne, skal du vide, hvad mediet kan, og hvordan du bruger det. Hvis du er i tvivl om, hvor skal du starte, og hvordan laver du godt og relevant indhold på TikTok – kan jeg godt forstå dig. Det vil jeg gerne hjælpe dig på vej til – men først skal vi lige kigge på målgrupperne på dette sociale medie.

 

Hvem er på TikTok?

Det er stadig de yngre målgrupper på 16-24 år, der hersker på TikTok, men tendensen er, at gennemsnitsalderen stødt stiger. Ser vi på generelle tendenser for de fleste sociale medier gennem tiden, er det helt normalt, at det er yngre målgrupper, der er de første på næsten alle medier. De er ikke så mærkeligt first movers på sociale medier. Derfor kan vi også forvente, at endnu flere +24-målgrupper indfinder sig på TikTok – også i Danmark [2].

På TikTok er der mange videoer, der er lavet til at underholde – men det interessante er, at der også er enormt mange sociale interessegrupperinger, hvor brugere finder emnebaseret indhold, de gerne vil se. Måden, de finder frem til det interessante indhold, er blandt andet via hashtags og TikToks algoritme.

Communities og hashtags

TikToks algoritme er interessebåret. Platformen præsenterer hele tiden brugerne for nye ting, der har højest sandsynlighed for at fange interesse. Derfor dannes der ”interesseklynger”. Det kalder vi interest communities (interessefællesskaber).

Et af de communities, der er blomstret, er Booktok. Under hashtagget #booktok finder brugerne indhold om bøger – det kan være nye bøger, anbefalinger eller underholdende videoer om at være vild med bøger. Ligesom vi kender hashtag fra andre sociale medier, bruges de også her som en markering af, hvilket emne indholdet drejer sig om. Ved at hashtagge indenfor et specielt emne, gør du det lettere for målgruppen at finde det relevante indhold.

Brug hashtags kommercielt

Et andet populært hashtag er #TikTokMadeMeBuy it. Helt konkret går det ud på, at brugerne er blevet inspireret til at købe noget, som de har set på TikTok. Så laver de en video, hvor de viser produktet frem, anmelder det og giver det tagget, så andre kan blive inspireret til også at købe det.

Som du kan læse, handler TikTok meget om digitale fællesskaber, derfor får du mest ud af at være på mediet, hvis du kan tappe ind i nogle af dem. Jeg vil anbefale, at du først og fremmest laver native indhold til TikTok – altså helt skræddersyet til platformen og målgruppen, og derefter bruger du det indhold til annoncering – på den måde, får du de bedste annoncer.

 

Sådan skaber du godt indhold til TikTok

En stor del af det indhold, der er på TikTok, er user generated content – altså indhold som brugerne laver selv, hvor der ikke er et brand bag. Platformen har dog udviklet sig i en retning, hvor meget branding af produkter finder sted – som førnævnte #tiktokmademebuyit. Derfor er potentialet for salg og generel branding på TikTok god.

Mange af de trends, vi ser på Instagram og Facebook, udspringer fra TikTok. Uanset om du føler dig klar til at springe på hovedet i TikTok, så er det stadig smart at følge med, så du kan være med på de bevægelser, der rør sig og hoppe med på det, som din målgruppe interesserer sig for.

Et af de råd TikTok selv giver til virksomheder, der vil annoncere på mediet, er:

Don’t make ads. Make TikToks.

Formatet på TikTok er sit eget, og mediet belønner dem, der laver godt og relevant indhold, som folk interagerer med ved at fremvise det i fleres feed. Derfor er det på TikTok vigtigt at kigge på, hvordan målgruppen og brugerne generelt laver videoer. Det er samme stil, de forventer fra virksomheder og brand. På TikTok pakker vi polerede reklamefilm helt væk. Her må det gerne være lidt skævt og uperfekt. Det er den lethed, der har gjort det tilgængeligt for forbrugerne også at producere. Hvis vi skal tale lidt i social media termer, så betyder ovenstående, at TikToks algoritme er bygget op omkring en interest graph – men så tekniske behøver vi ikke blive i det her indlæg 💡

 

Hold fast i din tone of voice

Er dit brands tone of voice mere alvorlig og seriøs, anbefaler jeg ikke, at du går ud og laver fjollede videoer til TikTok. For at lave det rigtige indhold til TikTok, kan du kigge på andre brands eller i interessefællesskaber og se, hvordan de kombinerer brand-identitet og tone of voice på platformen.

Tre gode sprøgsmål, du kan stille dig selv, er:

  • Hvilken rolle kan du indtage på TikTok?
  • Hvilket slags indhold kan skabe værdi for din målgruppe?
  • Hvad synes målgruppen om i forvejen?

 

Et godt eksempel er #DoctorsOfTikTok, som er læger, der laver oplysende indhold – ofte med seriøse budskaber, men tilpasset til platformen. Et godt, dansk eksempel er @basicdoctorshit, som er en dansk læge på Rigshospitalet med sin egen TikTok. Han har mere end 81.000 følgere, og bruger sin kanal til at oplyse om sundhedsfaglige emner. Han har tidligere lavet videoer om jodtabletter, svulmelegmer i næsen og MRSA. Han tilpasser sit indhold til TikTok og formår derfor at skabe og vedholde momentum i et community med relevans og interaktion.

basicdoctorshit

TikTok giver dig muligheden for gentænke, hvordan du laver indhold, men hold fast i det, du gerne vil udstråle som virksomhed.

Nogle af de hashtags, du kan kigge nærmere på for at finde communities og blive inspireret er #learnontiktok #tiktokmademebuyit #booktok #techtok eller #foodtok.

Målet er at sætte sig ind i en kontekst der er spændende, sjov eller inspirerende, men at du gør det nede på jorden i øjenhøjde med din målgruppe mere end nogensinde før.

Formatet til TikTok-videoer er 9:16 og kan max være op til 3 minutter. Selvom det er muligt at lave videoer på op til et minut, vil jeg anbefale dig at lave videoer på 15-30 sekunder – TikTok er et medie, hvor der bliver bladret gennem indholde hurtigt. Derfor er 15-30 sekunder godt, da det kan være svære at fastholde modtageren med længere videoer.

algoritmer

Ligesom alle andre sociale platforme har TikTok sine helt egne algoritmer. En algoritme er en matematisk formel, som husker, hvad du tidligere har søgt eller liket. Sociale medier bruger algoritmer til at præsentere dig for indhold, du mest sandsynligt gerne vil se. Det er fx også algoritmer, der bruges til at vurdere, hvilket indhold (og annoncer) der passer til dig som forbruger. Algoritmer er derfor ikke kun med til at eksponere os for mulige køb, men holder også de forskellige sociale platforme relevant for os.

TikTok-agoritmen og hvorfor den er smart

TikTok ser sig selv som et fællesskab. Algoritmen er bygget op til at vise forbrugeren det, der interesserer dem mest. Derfor er det ekstra vigtigt, at du i dit native indhold er relevant og bruger hashtags. Den viden, du samler ind om din målgruppe, er desuden enormt vigtig, når du skal annoncere, fordi på denne måde kender du dem og ved, hvilke fællesskaber de indgår i.

Det er smart, fordi TikTok har kun en intention om at præsentere dit indhold for folk, der rent faktisk gerne vil se det. I korte træk, så hjælper TikTok dig med at nå ud til de rigtige mennesker, men på betingelse af, at du gør dig umage og relevant overfor målgruppen. Det er den mere bagvedliggende teknik i tidligere nævnte interest graph. På denne måde holder TikTok brugerne glade, fordi de præsenterer dem for indhold, de faktisk interesserer sig for – og så bliver de længere på platformen. Det er også godt for dig, fordi du når ud til den målgruppe, der har mest interesse for dig og dit indhold.

 

Udnyt momentum

Der er ingen tvivl om, at TikTok har et stort potentiale, uanset hvilken størrelse din virksomhed har. Starter du nu, kan du nå at komme med på de første bølger af virksomheder, der er på TikTok. Det vil give dig en klar fordel i at bygge dit brand op på TikTok ved at udnytte det momentum, der er lige nu. 🙋‍♀️

Hvis du er blevet inspireret til at gå videre med TikTok eller står tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig her!

Der blev hentet data fra følgende kilder:

https://evafog.dk/danske-virksomheder-paa-tiktok/

https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2021