Slut med at google “Formater på Facebook” 😉 Her er en liste over de billed- og videoformater, som Facebook selv anbefaler til bestemt placeringer. 

Når du laver opslag og annoncer til Facebook og Instagram, skal dine billeder og videoer gerne dække en så stor del af skærmen som muligt for at øge sandsynligheden for, at du fanger folks opmærksomhed. Og hvorfor gå glip af den mulighed?! 😉

Match dit billed- og videoformat med din placering

Du kommer derfor længst med at tilpasse dit format til din placering. Hvis du opretter dit opslag i dit Kreatørstudie, er der kun én mulig placering, og det er i Nyheder. Men hvis du derimod opretter en annonce i din Facebook Business Manager, er der lige pludselig mange mulige placeringer, og dem er det en god idé at tage stilling til!

Der er nemlig forskel på, om man ser et opslag eller en annonce i ens nyhedsfeed eller i Stories, som er skræddersyet til et vertikalt fuldskærmsformat (kilde 1). Der er desuden forskel på, hvilke billed- og videoformater, de enkelte placeringer understøtter.

Det er en rigtig god ide at lytte til, hvad Facebook anbefaler 😊  Så øger du nemlig muligheden for at skabe rækkevidde og interaktion, fordi dit indhold er tilpasset til folks skærm og på den måde kan trække opmærksomhed. Og fordi Facebooks algoritme har det med at belønne indhold, som er skræddersyet specifikt til Facebook og Instagram.

OBS. Før du tager dit billede eller optager din video, er det en god ide at have dit format for øje. Det er jo ærgerligt at bruge tid på at skyde en video og så bagefter finde ud af, at du slet ikke tilpassede den til dine sociale medie-kanaler!

Her kommer oversigten over formater!

Her kommer der en oversigt over Facebooks egen anbefaling af billed- og videoformater på forskellige placeringer (pr. dags dato) (kilde 2). Oversigten dækker ikke ALLE mulige billedformater og placeringer, men et udpluk af de mest anvendte.

Placering Format Pixels  Eksempel
Nyheder (Facebook/Instagram) Facebook anbefaler et 1:1 format til billeder og et 4:5 format til videoer. 1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels (øverste eksempel) og 4:5 formatet kan fx være 900 x 1200 pixels (nederste eksempel).

Stories (Facebook/Instagram) Facebook anbefaler 9:16 formatet, som dækker hele skærmen.

9:16 formatet kan fx være 450 x 800 pixels.

Overvej at lade 14% (svarende til 250 pixels) af den øverste og den nederste del af billedet være uden tekst, logoer og andre kreative elementer, så du ikke dækker dem med profillogo eller handlingsknapper (kilde 4).

Udforsk (Instagram) Facebook anbefaler et 1:1 format til billeder og et 4:5 format til videoer. 1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels (øverste eksempel), og 4:5 formatet kan fx være 900 x 1200 pixels (nederste eksempel).

Karruselformatet i Nyheder (Facebook/Instagram) Vælg et firkantet 1:1 format.

1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels.

Facebook anbefaler ensartede formater til alle billeder eller videoer.

Højre kolonne på Facebook Vælg et firkantet 1:1 format.

1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels.

På grund af den lille billedstørrelse anbefaler Facebook ikke tekst på billeder (kilde 2).

Instreamvideoer (Facebook/ Instagram) Vælg et vandret 16:9 format, så det passer med, hvordan folk ser videoerne. Et 16:9 format kan fx være 1920 x 1080 pixels.
Messenger-indbakke Vælg et firkantet 1:1 format. Det gælder både billeder OG videoer. 1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels.

Få en fuld oversigt over Facebooks forskellige formater og placeringer her.

Jeg har i oversigten tilføjet, hvilke pixels de forskellige formater kan svare til, så det er let selv at kaste sig over billed- og videoredigeringen. Du har dog også mulighed for at redigere direkte på Facebook eller i Facebook Business Manager, hvis du vil spare tid 😊

Sådan kan du redigere dine formater direkte på Facebook

Når du opretter dit opslag på din Facebook-side eller din annonce i Facebook Business Manager, kan du bruge Facebooks beskæringsværktøj, så du ikke nødvendigvis behøver at redigere alle dine formater på forhånd. Det synes jeg personligt er en stor, og ikke mindst tidsbesparende, hjælp 😊

I Facebook Business Manager kan du, når du opretter din annonce, redigere hvert enkelt billedformat, så det passer med den valgte placering (se billede 1). Dine valgmuligheder afhænger af hvilke placeringer, du har valgt under dit annoncesæt.

Billede 1: Du kan redigere dine billeder direkte i Facebook Business Manager

Når du opretter dit opslag i dit Kreatørstudie, har du mulighed for at redigere dit billede i et kvadratisk format, som matcher med placeringen i Nyheder (se billede 2).

Billede 2: Du kan redigere dine billeder direkte i dit Kreatørstudie

OBS. Det er ikke muligt at redigere dit billede, hvis du opretter opslaget direkte på din Facebook-side. Så overvej, om det er bedre for dig at gøre det i Kreatørstudiet.   

Content is still king, så du kan naturligvis ikke udelukkende sætte din lid til billed- og videoformater, men må også skabe relevant indhold  😉  Hvis du tilpasser dine formater til dine placeringer, gør du dog dig selv en stor tjeneste, da du potentielt kan nå længere ud med dine budskaber 👍

Se flere af vores blogindlæg her

Kilde 1: https://www.facebook.com/business/help/304846896685564?id=2331035843782460

Kilde 2: https://www.facebook.com/business/help/103816146375741?id=271710926837064

Kilde 3: https://www.facebook.com/business/ads-guide/image/facebook-right-hand-column/traffic

Kilde : https://www.facebook.com/business/ads-guide/image/instagram-story/reach

Slut med at google “Formater på Facebook” 😉 Her er en liste over de billed- og videoformater, som Facebook selv anbefaler til bestemt placeringer. 

Når du laver opslag og annoncer til Facebook og Instagram, skal dine billeder og videoer gerne dække en så stor del af skærmen som muligt for at øge sandsynligheden for, at du fanger folks opmærksomhed. Og hvorfor gå glip af den mulighed?! 😉

Match dit billed- og videoformat med din placering

Du kommer derfor længst med at tilpasse dit format til din placering. Hvis du opretter dit opslag i dit Kreatørstudie, er der kun én mulig placering, og det er i Nyheder. Men hvis du derimod opretter en annonce i din Facebook Business Manager, er der lige pludselig mange mulige placeringer, og dem er det en god idé at tage stilling til!

Der er nemlig forskel på, om man ser et opslag eller en annonce i ens nyhedsfeed eller i Stories, som er skræddersyet til et vertikalt fuldskærmsformat (kilde 1). Der er desuden forskel på, hvilke billed- og videoformater, de enkelte placeringer understøtter.

Det er en rigtig god ide at lytte til, hvad Facebook anbefaler 😊  Så øger du nemlig muligheden for at skabe rækkevidde og interaktion, fordi dit indhold er tilpasset til folks skærm og på den måde kan trække opmærksomhed. Og fordi Facebooks algoritme har det med at belønne indhold, som er skræddersyet specifikt til Facebook og Instagram.

OBS. Før du tager dit billede eller optager din video, er det en god ide at have dit format for øje. Det er jo ærgerligt at bruge tid på at skyde en video og så bagefter finde ud af, at du slet ikke tilpassede den til dine sociale medie-kanaler!

Her kommer oversigten over formater!

Her kommer der en oversigt over Facebooks egen anbefaling af billed- og videoformater på forskellige placeringer (pr. dags dato) (kilde 2). Oversigten dækker ikke ALLE mulige billedformater og placeringer, men et udpluk af de mest anvendte.

Placering Format Pixels  Eksempel
Nyheder (Facebook/Instagram) Facebook anbefaler et 1:1 format til billeder og et 4:5 format til videoer. 1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels (øverste eksempel) og 4:5 formatet kan fx være 900 x 1200 pixels (nederste eksempel).

Stories (Facebook/Instagram) Facebook anbefaler 9:16 formatet, som dækker hele skærmen.

9:16 formatet kan fx være 450 x 800 pixels.

Overvej at lade 14% (svarende til 250 pixels) af den øverste og den nederste del af billedet være uden tekst, logoer og andre kreative elementer, så du ikke dækker dem med profillogo eller handlingsknapper (kilde 4).

Udforsk (Instagram) Facebook anbefaler et 1:1 format til billeder og et 4:5 format til videoer. 1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels (øverste eksempel), og 4:5 formatet kan fx være 900 x 1200 pixels (nederste eksempel).

Karruselformatet i Nyheder (Facebook/Instagram) Vælg et firkantet 1:1 format.

1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels.

Facebook anbefaler ensartede formater til alle billeder eller videoer.

Højre kolonne på Facebook Vælg et firkantet 1:1 format.

1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels.

På grund af den lille billedstørrelse anbefaler Facebook ikke tekst på billeder (kilde 2).

Instreamvideoer (Facebook/ Instagram) Vælg et vandret 16:9 format, så det passer med, hvordan folk ser videoerne. Et 16:9 format kan fx være 1920 x 1080 pixels.
Messenger-indbakke Vælg et firkantet 1:1 format. Det gælder både billeder OG videoer. 1:1 formatet kan fx være 1200 x 1200 pixels.

Få en fuld oversigt over Facebooks forskellige formater og placeringer her.

Jeg har i oversigten tilføjet, hvilke pixels de forskellige formater kan svare til, så det er let selv at kaste sig over billed- og videoredigeringen. Du har dog også mulighed for at redigere direkte på Facebook eller i Facebook Business Manager, hvis du vil spare tid 😊

Sådan kan du redigere dine formater direkte på Facebook

Når du opretter dit opslag på din Facebook-side eller din annonce i Facebook Business Manager, kan du bruge Facebooks beskæringsværktøj, så du ikke nødvendigvis behøver at redigere alle dine formater på forhånd. Det synes jeg personligt er en stor, og ikke mindst tidsbesparende, hjælp 😊

I Facebook Business Manager kan du, når du opretter din annonce, redigere hvert enkelt billedformat, så det passer med den valgte placering (se billede 1). Dine valgmuligheder afhænger af hvilke placeringer, du har valgt under dit annoncesæt.

Billede 1: Du kan redigere dine billeder direkte i Facebook Business Manager

Når du opretter dit opslag i dit Kreatørstudie, har du mulighed for at redigere dit billede i et kvadratisk format, som matcher med placeringen i Nyheder (se billede 2).

Billede 2: Du kan redigere dine billeder direkte i dit Kreatørstudie

OBS. Det er ikke muligt at redigere dit billede, hvis du opretter opslaget direkte på din Facebook-side. Så overvej, om det er bedre for dig at gøre det i Kreatørstudiet.   

Content is still king, så du kan naturligvis ikke udelukkende sætte din lid til billed- og videoformater, men må også skabe relevant indhold  😉  Hvis du tilpasser dine formater til dine placeringer, gør du dog dig selv en stor tjeneste, da du potentielt kan nå længere ud med dine budskaber 👍

Se flere af vores blogindlæg her

Kilde 1: https://www.facebook.com/business/help/304846896685564?id=2331035843782460

Kilde 2: https://www.facebook.com/business/help/103816146375741?id=271710926837064

Kilde 3: https://www.facebook.com/business/ads-guide/image/facebook-right-hand-column/traffic

Kilde : https://www.facebook.com/business/ads-guide/image/instagram-story/reach