Der findes et utal af bloggere efterhånden, og det kan være en jungle og nogle gange nemmere bare at lukke øjnene for mulighederne, fordi det virker for uoverskueligt at komme i gang. Men fortvivl ikke; i det kommende stykke tid, vil jeg lave nogle simple guides til, hvordan du kommer godt i gang og får det optimale ud af samarbejdet med dem.

Den største og nok vigtigste grund til, at du skal samarbejde med bloggerne er deres høje troværdighed. Bloggerne har en unik evne til at fremstå som læsernes veninde (eller ven), da de kommer med anbefalinger til produkter, rejser, oplevelser fra et personligt perspektiv.

Personlighed
Hver blogger har sin egen stil. Derfor er det også værd at bemærke, at bloggerne ofte ikke har de samme læsere imellem sig. En blogger har de læsere, som kan identificere sig med hans/hendes (livs)stil eller bliver inspireret af den. På denne måde skaber de et unikt bånd med læseren, som føler et tilhørsforhold til bloggeren. Bloggere lægger ofte meget af deres person til skue, og derfor kan de være ret sårbare.

Venindens anbefaling
Det personlige aspekt betyder også, at læserne har et andet forhold til bloggerne end til traditionelle medier som fx. (online) magasiner. Læserne ved godt, at journalisterne på magasinerne bliver betalt for det, de gør. Det er deres job. Modsat dette er bloggerne drevet af en anden kraft. De gør det, fordi de ikke kan lade være, og bloggen er oftest ikke lønsom for dem i forhold til al det blod, sved og tårer, de lægger i bloggen.

Læserne opfatter bloggerne som venner/veninder, da de føler, at de kender dem pga. den ofte meget personlige tone i indlæggene. Det øger troværdigheden og gør, at læserne tager deres anbefalinger mere til sig, da de føler en oprigtighed bag bloggerens ord. Mange bloggere (indtil de bliver meget store, og det kan blive uoverskueligt) vælger også at svare personligt på de kommentarer, som læserne lægger. Dette øger tilhørsforholdet og skaber igen et bånd og øger troværdigheden.

The Insider By Rikke May 

The Insider Borreskov Kommunikation
En blog i den meget personlige, ærlige og åbne ende af skalaen er The Insider af Rikke May. Hun har på kort tid formået at skabe en modeblog, hvor læserne også følger med i hendes liv. Læsernes holdning til blogs er i virkeligheden ret godt beskrevet i kommentarerne til Rikkes meget åbne indlæg om det at få en negativ mail fra en læser.

Guldlog – Louise Guldager

Guldlog Borreskov KommunikationLouise er en af de mere garvede bloggere, og vi har haft fornøjelsen af at læse med siden foråret 2010. Hendes person er bestemt også drivkraften bag bloggen, som handler om mode, rejser, familieliv, trends og mange andre spændende ting. Det giver hende også en god ballast som blogger, og hun har da også skrevet et meget sigende indlæg om bloggernes forskellige stadier.

Altså…
Med bloggernes troværdighed in mente kan det overføres til dit eget brand, hvis du forstår at finde bloggere, som matcher dit brand og hvis læsere passer på din kundeprofil. Hvis du finder den rette blogger, vil han/hun have en større interesse i samarbejdet, fordi han/hun kan stå inde for produktet. Du vil måske endda være heldig, og produktet vil blive bloggerens yndlingsprodukt og blive vist på flere indlæg og over en længere periode. Hvis dette sker, er der tale om et godt match og udbyttet kan blive stort, da læserne kan fornemme ægtheden i anbefalingen og derfor tage den til sig.

Læring: Find de bloggere, som matcher dit brand-DNA bedst muligt og skab den personlige relation. Herved kan du tappe ind på deres troværdighed og sikre et godt kontinuerligt samarbejde.