Hvis du skruer på de rigtige knapper, når du planlægger dine Facebook-kampagner, kan du få mere ud af dine annoncekroner 💰 Her får du 3 gode råd til 3 H’er, som du skal tage stilling til, når du planlægger og opsætter din Facebook-kampagne: ”Hvor meget”, ”Hvornår” og ”Hvor længe”👇 

1. HVOR MEGET budget skal jeg bruge:

Hvor meget budget, du skal lægge bag din kampagne, afhænger af flere ting. Fx din målsætning og målgruppens størrelse.

Når vi er i dialog med Facebook, anbefaler de generelt et dagligt kampagnebudget på omkring 75 kr. Budgettet kan dog være mindre, hvis du har en snæver målgruppe og større, hvis du har en stor målgruppe. Der er fx forskel på, om du målretter bredt mod interesser, og har en målgruppe på over 100.000, eller om du målretter mod de 1000 personer, som har set én af dine videoer 😊

Hvis du målretter mod konverteringer, er Facebooks anbefaling en anden, da prisen pr. resultat for denne type kampagner ofte er højere. Derfor anbefaler Facebook et dagligt budget på mellem 150-750 kr. Prisen på dine produkter/dine services bør være et pejlemærke, når du sætter dit budget.

Jeg håber, jeg stadigvæk har din opmærksomhed? For her kommer det næste gode råd:

2. HVORNÅR skal min kampagne gå live:

Hvilken dag og hvornår på dagen, du skal poste, afhænger af, hvornår dine brugere er aktive. Og hvordan finder du så lige ud af det? 😊

Det er desværre pr. 30 juni 2021 ikke længere muligt at tilgå denne data i Facebook Analytics. Øv! Her har du ellers indtil nu kunne se et overblik over, på hvilke tidspunkter folk er aktive på dine kanaler.  På din Facebook-side under “Indblik i side” kan du stadigvæk finde en graf over, hvornår dine fans er aktive, men denne graf er blevet kritiseret for at være ens hos stort set alle, så man kan stille spørgsmålstegn ved, hvor valid denne data egentlig er. Så, hvad gør du så?

Billede: Graf i Facebook Indblik

Jeg vil anbefale, at du tænker over hvilket mindset, din målgruppe er i, og hvornår din målgruppe har brug for lige netop dit produkt/din service. Det kan være, du skal gå efter at ramme frokostpausen eller aftentimerne, hvor mange af os griber til telefonen. Jeg ser fx ofte indhold fra en webshop med børnetøj, når jeg er færdig med at putte min dreng om aftenen. Det kan vist ikke være et tilfælde 😉

Det kan også være, du har en ydelse, som kan give et pusterum i løbet af arbejdsdagen. Vi har fx fundet ud af, at vores målgruppe især er aktiv i hverdage i løbet af formiddagstimerne. Måske fordi man netop her godt kan bruge et fagligt blogindlæg eller faglige tips & tricks 😊

Det er også altid en god idé at teste! Du kan teste forskellige tidpunkter for offentliggørelse af i en periode for at blive klogere på, hvornår du bedst når ud til din målgruppe med lige netop dit produkt eller din ydelse. Du kan overveje at teste organisk eller at bruge et lavt budget til at starte med. Så kan du altid skrue op for budgettet, når du har lært din målgruppe bedre at kende.

Hvis du kender til et andet godt råd, et værktøj m.v., som man kan bruge, når man planlægger sit tidspunkt for offentliggørelse, må du endelig dele det i kommentarfeltet her under blogindlægget 👇

3. HVOR LÆNGE skal min kampagne køre:

Hvor længe din kampagne skal køre afhænger også af flere ting. Generelt anbefaler Facebook, at din kampagne kører minimum 7 dage, da din kampagne ofte skal bruge et stykke tid på at optimere og komme ud af læringsfasen. Facebook skal lige finde ud af, hvilke personer som er mest tilbøjelige til at interagere med dit opslag, se din video m.v. Selv Facebook har brug for tid til at lære 😉

Der kan dog være tale om et opslag, som kun er aktuelt på en bestemt dag eller i få dage. Hvis du fx kører et tidsbegrænset tilbud eller planlægger en aprilsnar. Her er det en god idé at planlægge opslaget i god tid, da det kan tage Facebook op til 24 timer at godkende dit opslag.

Så nåede vi sørme til vejs ende! Jeg håber, du kan bruge de 3 råd i dit fremadrettede arbejde med kampagneplanlægning.

Tag endelig fat i mig, hvis du har spørgsmål 😊

Få flere tips & tricks på bloggen