V√¶r hvor dine kunder er. Det er at af de helt grundl√¶ggende marketingsr√•d. Men ikke for enhver pris. For hvis du ikke passer ind i platformen eller formatet, kan du skabe negativ awareness i stedet for dit √łnskede form√•l. Hvis du s√¶lger meget eksklusive smykker, s√• nytter det jo ikke, at din annonce ser helt sk√¶v ud p√• en IG story, blot fordi du lavede formatet til en IG feed-annonce. S√• hellere n√łjes med at bruge IG feedet og fremstil dit produkt og brand, som du havde tilt√¶nkt. Det samme g√¶lder sig p√• tv√¶rs af platforme ‚Äď fx Facebook vs. Instagram. P√• Instagram er det meget det kvadratiske format, hvorimod p√• Facebook 4:5 format.

Heldigvis har Facebook givet os mange muligheder for at tilrette indhold til de forskellige platforme og formater. De bedste muligheder for at tilrette formatet, f√•r du selvf√łlgelig i Facebook business manager, n√•r du laver selve annoncen. Her har du mulighed for at tilrette eller udskifte det visuelle til hver enkel placering i Facebook og Instagram. Det vil sige, du kan have et billede til fx Facebook feedet, samt et andet til din IG story. Det er en K√ÜMPE fordel, da alle placeringerne jo har forskellige optimale formater. Det giver dig mulighed for at v√¶re super relevant p√• alle placeringer. Hvis du ikke har kapacitet til at lave skr√¶ddersyede visuels til alle placeringer, kan du ogs√• bruge funktionen til at tjekke, hvordan det ser ud. Du har ogs√• mulighed for at tilrette dit visuelle, s√• det besk√¶res og fremstilles, som du √łnsker. Hvis det er helt til hest med nogle af placeringerne og det visuelle, kan du jo derfor ogs√• frav√¶lge at k√łre annoncerne p√• netop disse placeringer efterf√łlgende. Derudover skal du huske at tjekke, hvordan det ser godt ud p√• mobilen, da langt st√łrstedelen af brugen af sociale medier er via mobilen.

Facebook giver dig ogs√• nogle fordele, n√•r du optimerer dit indhold efter de forskellige formater og placeringer. Bl.a. performer dine annoncer bedre, n√•r du har tilpasset dem de forskellige formater. Facebook bel√łnner dig simpelthen for dit arbejde, og annoncerne kommer l√¶ngere ud. Derimod hvis du ikke tilpasser, s√• kan Facebook afvise at k√łre dine annoncer p√• de placeringer, hvor de ikke er tilpasset til.

Alt i alt en funktion du b√łr udnytte til fulde! Se video herunder hvordan du finder de forskellige funktioner.