Jeg kender mange. Som i rigtigt mange, der gerne vil måle både på engagement og rækkevidde på samme opslag eller i samme rapport. Det er dog ikke umiddelbart den bedste idé – i hvert fald ikke, hvis du forventer en stigning på begge parametre. Og hvorfor så ikke det? Jo, nu skal du høre:

Du har måske en kernemålgruppe, som du formår at engagere rigtigt godt, netop fordi det er din kernemålgruppe, og de har en god tilknytning til dit brand allerede. Du har derfor også en høj engagement rate i denne målgruppe.Hvis du dernæst tænker, at du vil udvide denne gruppe, vil du alt andet lige ramme en større flok mennesker, men de vil være mindre interesserede i dit brand. Altså med mindre du har opdaget en fantastisk ny kernemålgruppe. Derfor vil din engagement rate også falde, i takt med at din rækkevidde stiger og løbende når en målgruppe, som vil være mindre og mindre interesseret i dit brand.

Jeg har forsøgt at illustrere det i nedenstående grafik. Jo større rækkevidde du har, jo bredere vil målgruppen være, og din engagement rate vil falde.

 

Mulige KPI-sammensætninger

 

Jeg har dog oplistet nogle mulige KPI-sammensætninger, hvis du (eller måske mest din chef) alligevel gerne vil måle på begge dele:

  • Lad rækkevidden stige, men fokusér på at holde din gode engagement rate på samme niveau
    • På denne måde sikrer du, at du ikke opsætter et uopnåeligt mål
  • Mål rækkevidde og engagement i absolutte tal: Rækkevidde + antal brugere, der har interageret med din side/dit opslag
    • På denne måde kan dit mål for KPI’erne skrues sådan sammen, at du gerne vil stige på begge parametre, men ikke nødvendigvis synkront
  • Opsæt primært mål for hvert opslag – enten rækkevidde eller engagement og tænk, at den KPI, som du ikke har valgt, er underordnet
    • Dette vil være den mest retvisende, idet du ALTID skal sørge for at have et enkelt formål med dit opslag. Vil du mere end én ting, vil du med stor sandsynlighed ikke opnå nogle af delene. Derfor er det en rigtig god idé at være helt skarp på både dit formål og dit ene budskab i teksten.

Har du andre forslag til, hvordan man bedst muligt kommer omkring problematikken med at ville måle på både rækkevidde og engagement?