Hvad er en Facebook Pixel?

Kort fortalt, er det et stykke kode, der kan integreres på din hjemmeside. Du kan bruge pixelen til to ting:

  1. Du kan tracke dine brugeres adfærd på din hjemmeside, hvis de kommer derind via en annonce på Facebook. Det giver dig mere dybdegående viden om dine brugere, effekten af dine annoncer, og kvaliteten af din hjemmeside.
  2. Du kan bruge pixelen til at oprette nye målgrupper, som du kan bruge i dine Facebook-annoncer. Den information, du har om dine brugere på din hjemmeside, kan du bruge til at oprette målgrupper på Facebook, som du kan målrette dine annonce mod. På den måde får du mere specifikke målgrupper og spilder ikke dine annoncekroner på gætværk på Facebook.

Vi anbefaler altid, at du installerer en Facebook Pixel på din hjemmeside hurtigst muligt, og ikke først når du beslutter dig for at ville annoncere. Jo længere tid din pixel har været installeret korrekt, jo mere data er der at gøre brug af i annonceringen. Dermed står du stærkest muligt, når du skal til at kaste dig ud i annoncering.

What’s in it for me?

Alt efter din virksomheds- eller organisationstype er de relevante fordele mange. Vi har listet de 3 allervigtigste for dig herunder.

  • Målrettet annoncering

Du får mulighed for faktisk at målrette de rigtige personer i din annoncering – f.eks. dem der tidligere har besøgt din hjemmeside. Det åbner også op for andre muligheder for meget specificeret indhold – f.eks. med din hjemmesides undersider, hvor du kan lave relevant indhold til dem. Hvis de har besøgt din underside omkring en specifik produktkategori eller service, kan du jo sende dem mere info omkring dette. Her er et eksempel: Brugeren har besøgt beskrivelsen af et kursus, du afholder, men vedkommende har ikke tilmeldt sig. Du kan nu oprette en annonce målrettet dem, som har besøgt beskrivelsen af kurset, men ikke tilmeldt sig. På den måde åbner du døren til en masse retargeting-muligheder, som i sidste ende kan være essentielt for salg af dine produkter eller services.

  • Måling af annoncers præstation

Mindst lige så vigtigt er, at du med pixelen kan få et langt bedre indblik i, hvordan dine annoncer præsterer. Du får konkret data på, hvor meget du har fået for dine annoncekroner, og kan dermed også nemmere tage beslutninger ift. hvad der skal finpudses osv.

  • Øge dit salg (webshop)

Pixelen giver dig ligeledes mulighed for at målrette de personer, der er mest tilbøjelige til at foretage et køb. Vi anbefaler altid, at du har installeret en pixel på din hjemmeside, og har du en webshop er det absolut essentielt. Et godt eksempel er, at du vil kunne målrette annoncer mod dem, der har lagt noget i kurven men ikke købt. Ligeledes kan du køre annoncering med supplerende produkter til dem der har købt, og dermed skabe mersalg.

Hvordan kommer du i gang?

Alt efter hvilken slags hjemmeside, du har, er der forskellige muligheder ift. opsætning af pixel. Flere programmer som fx WordPress har plugins, der gør det meget intuitivt. Du kan dog ende ud i at skulle kode pixelen ind selv. Se Facebooks egen gennemgang her:

Hvis du ikke har mod på kodningen selv, har du ligeledes mulighed for at sende koden via e-mail til f.eks. en programmør, bureau eller anden du har til at hjælpe dig ?

 

 

Uanset hvilken fremgangsmåde der passer til dig, er det vigtigt at teste pixelen, så du ved om den kører optimalt. Gå i Facebook Business Manager i menuen Pixels, vælg din pixel og gå herefter i ”test hændelser”. Her har du mulighed for at indtaste din webadresse, og Facebook fortæller dig herefter, om den modtager signal fra din pixel på hjemmesiden.

 

 

Gør det gerne til en vane at tjekke din pixel, når der er kørt opdateringer på dit website eller det plugin du evt. bruger. Ofte giver disse ikke anledning til, at pixelen fejler, men det er altid bedre at være på den sikre side ?

 

Hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst kan få udnyttet potentialet i din Facebook Pixel, så tag endelig fat i os. Der er helt sikkert mange forskellige outputs du kan få, hvor det blot handler om at fastlægge dem, der giver mest værdi for din forretning.