Du sidder med en ny kampagne, du skal have sat op i Facebook Annonceadministrator. Du har hele 4 målgrupper, du gerne vil ramme, så du skal naturligvis oprette 4 annoncesæt. Men hvordan sørger du så for ikke at ramme de samme mennesker, hvis de nu tilhører flere af dine målgrupper på én gang? Og i frygt for at have de samme mennesker i de samme annoncesæt, hvordan sørger du så for ikke at komme til at ekskludere for meget? Det giver jeg dig en lille guide til her:

Når du sætter en kampagne op i Facebook Annonceadministrator, kan du bringe alle de brugergenererede målgrupper i spil, du ønsker. Det er smart, især når du vil teste, hvilke målgrupper som performer bedst i forhold den kampagnemålsætning, du har sat op. Men, og der kommer altid et men 🙂

Lige netop fordi du arbejder på tværs af målgrupper, skal du huske at ekskludere – og her handler det om at ekskludere de helt rette målgrupper. Jeg kommer tilbage til hvorfor, det er så vigtigt (#cliffhanger). Lad os dog først bringe Ekskluderingsreglen på banen! Hvis du er i tvivl om, hvilke målgrupper du skal ekskludere, er denne huskeregel nemlig en kæmpe hjælp. Reglen er opfundet af David Lorenzen & Claus Farsinsen, og den lyder sådan her:

Når du arbejder med flere brugergenererede målgrupper i Facebook Annonceadministrator, skal du KUN ekskludere målgruppen/målgrupperne til venstre.

Det lyder måske lidt kringlet, men er let at praktisere i praksis, hvis du stiller målgrupperne op som vist på figur 1. Vi har sat 4 fiktive målgrupper op, som vi bruger til at beskrive reglen.

Figur 1: Ekskluderingsreglen: Ekskludér altid kun målgruppen/målgrupperne til venstre.

Som vist på figuren, skal du slet ikke ekskludere under målgruppe 1: ”Fans”. Målgruppen ”Fans” bliver nemlig ekskluderet under alle de øvrige målgrupper. Lad os nu sige, at du alligevel ekskluderede målgruppen ”Besøgt website” under målgruppen ”Fans”, hvad ville der så ske?

Så ville det betyde, at personer, som både er fans, men også har besøgt dit website, ville blive sorteret helt fra. Og det ville jo være ret ærgerligt! For her er der virkelig tale om personer, som viser en interesse for din virksomhed. Ved at ekskludere for meget risikerer du derfor at mindske effekten af din annoncering og dine annoncekroner, fordi du bliver mindre synlig over for relevante personer. Se nu bare, hvad der sker på figur 2.

Figur 2: Ekskluderingsreglen hjælper dig med ikke at ekskludere for meget eller for lidt. 

Hvis du ekskluderer målgruppen ”Fans” under målgruppen ”Besøgt website”, skal du ikke også ekskludere ”Besøgt website” under ”Fans”. Som vist på figur 2, vil det være både dobbelt arbejde og spildt arbejde, fordi du så ekskluderer de personer, som på samme tid er både fans og websitebesøgende.

Den samme regel gælder, når du ekskluderer under de øvrige 2 målgrupper: ”Interageret FB-side” og ”Lookalikes fans”. Du skal ALTID kun ekskludere målgruppen/målgrupperne til venstre som vist i figur 1. Det er kun under den fjerde og sidste målgruppe, ”Lookalikes fans”, du skal ekskludere alle de øvrige målgrupper –  og hvorfor så det?

Det er fordi, denne målgruppe ikke bliver ekskluderet under de andre tre målgrupper. Du skal derfor sørge for at ekskludere målgrupperne ”Fans”, ”Besøgt website” og ”Interageret FB-side”, som du når ud til med de tre andre annoncesæt.

Du kan eventuelt prøve at lave figuren næste gang, du sætter en kampagne op for at danne overblik over dine forskellige målgrupper. Du skulle bare se, hvordan vores vægge til tider er dækket til med posts-its 🙂

Ekskluderingsreglen er let at implementere i Facebook Annonceadministrator, hvor du opretter eller duplikerer ét annoncesæt ad gangen. Start med at oprette en målgruppe, ekskludér denne målgruppe under målgruppe 2, disse 2 målgrupper under målgruppe 3 osv. osv. Så lover vi dig for, at du er godt på vej!

Hvis du ligger inde med en god huskeregel eller et godt tip, som du har glæde af, når du arbejder med annoncering på Facebook, så må du endelig give lyd i kommentarfeltet herunder!