Hvis du har planer om at engagere din målgruppe med konkurrencer, så sørg først og fremmest for, at du har helt styr på konkurrencereglerne – både Facebooks egne politikker, men også Markedsføringsloven.

Do’s and don’ts på Facebook

Her kommer en oversigt over, do’s and don’ts på Facebook, og hvilken info du skal huske at få med i konkurrenceopslag (pr. dags dato)*:

Facebook do’s:

  • Du må gerne kræve, at folk ”synes godt om” dit konkurrenceopslag for at deltage i konkurrencen.
  • Du må gerne kræve, at folk kommenterer konkurrenceopslaget på din side for at deltage i konkurrencen.
  • Du må gerne kræve, at folk skal sende en privatbesked til din side for at deltage i konkurrencen.
  • Du må gerne kræve, at folk skal lave et opslag på din side for at deltage i konkurrencen.
  • Du må gerne linke til en konkurrence på dit eget website.
  • Du må gerne kræve, at folk skal skrive navnet på (ikke tagge) en anden person som kommentar til konkurrenceopslaget.
  • Du må gerne kræve, at folk skal “synes godt om” din side. (Vær dog obs på at det ikke nødvendigvis er kvalitetsfølgere du får denne vej).

Facebook don’ts:

  • Du må ikke kræve, at folk skal dele konkurrence på sin egen tidslinje.
  • Du må ikke kræve, at folk skal dele konkurrencen på deres venners tidslinje.
  • Du må ikke kræve, at folk tagger deres venner i konkurrenceopslaget.
  • Du må ikke kræve, at folk skal dele din side for at kunne deltage.

Ifølge Facebooks egne politikker for promoveringer på sider, skal du også huske at gøre opmærksom på, at konkurrencen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook. Du kan læse et par tips fra Facebook her.

Det er desuden vigtigt, at din konkurrence også lever op til Markedsføringsloven. Konkurrencens vilkår skal være tydeligt beskrevet i opslaget, så forbrugeren har nemt ved at gennemskue hvilke betingelser, der knytter sig til deltagelsen.

Du skal derfor huske**:

  • At notere præmiens værdi i konkurrenceopslaget, og hvis der er flere præmier på højkant, skal du også gøre opmærksom på dette.
  • At gøre det klart, hvornår vinderen bliver offentliggjort, og hvordan vinderen bliver fundet. Om det fx er vha. lodtrækning eller en anden form for udtrækning.
  • At skrive, hvornår vinderen udtrækkes, og hvor og hvornår vinderen offentliggøres. Om det fx er i en privatbesked eller direkte i tråden i en svar-kommentar.
  • At notere eventuelle aldersmæssige eller geografiske begrænsninger. Hvis præmien fx kun kan benyttes i bestemte byer, eller hvis man skal være over en bestemt alder for at kunne bruge præmien.
  • At skabe tydelighed om betingelser for levering, afhentning og forældelse af præmien.
  • At der gælder særlige regler ved omtale af andres produkter:
    Hvis du sætter en præmie på højkant, som du har fået af en anden virksomhed, fx en samarbejdspartner, så skal du oplyse tydeligt og klart, at din konkurrence er reklame, så det ikke er skjult reklame. Det skyldes, at der formodes at være kommercielle interesser bag din omtale i konkurrencen. Modtagerne skal tydligt og klart kunne se, at der er tale om en reklame, før de eventuelt vælger at deltage i konkurrencen. Fx ved, at der står REKLAME eller ”Reklame for [virksomhedens navn]” øverst i opslaget**.Hvis du på eget initiativ omtaler en virksomhed/dens produkt, uden du modtager noget fra virksomheden for omtalen, er det ikke nødvendigt at markere konkurrencen med REKLAME. Så har virksomheden nemlig ingen forhåbninger eller forventninger om en omtale***.

Du kan læse Forbrugerombudsmandens spamforbud her samt skriv om konkurrencer på nettet her. Du kan læse mere om skjult reklame på sociale medier her og her

Hvad så med Instagram?

Reglerne er næsten de samme for Instagram. Du skal selvfølgelig stadig overholde den danske markedsføringslov, som ovenfor. Derudover skal du igen huske, at tilkendegive at konkurrencen hverken er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Instagram. Du kan finde reglerne her.

Instagram do’s:

  • Kræve at folk “synes godt om” dit konkurrenceopslag for at deltage i konkurrencen.
  • Kræve at folk kommenterer konkurrenceopslaget for at deltage i konkurrencen.
  • Kræve at følgerne hashtagger deres billeder med et bestemt hashtag.
  • Kræve at følgerne følger din profil.
  • Kræve at følgerne tagger din Instagram profil i et opslag.
  • Kræve at følgerne reposter dit billede. OBS.: Denne præmis ligger dog i en gråzone. Instagram skriver ikke, at det er forbudt. Når folk reposter et billede på Instagram, kan det dog være svært at gennemskue, at indholdet kommer fra en kommerciel afsender. Derfor kan man diskutere, om denne form for konkurrencepræmis er i strid med Markedsføringsloven.

Instagram don’ts:

  • Kræve at følgerne skal tagge andre for at deltage.

engagement med omtanke

Hvis du ikke overholder reglerne, kan du risikere en bøde.
Brugerne på Facebook og Instagram føler sig også tit spammet af konkurrencer. Det vil du selvfølgelig gerne undgå, bl.a. så din virksomhed ikke kommer i søgelyset hos Forbrugerombudsmanden. For at undgå det skal du ikke have for mange konkurrencer. Samtidig skal indholdet være engagerende og relevant for brugerne. Derfor skal du sikre dig, at konkurrencerne ikke kun skaber værdi for dig som virksomhed men også for din målgruppe. I værste fald kan konkurrencer skabe negativ brand awareness for din virksomhed.

Konkurrencer giver dog ofte rigtig meget værdi til billige penge, hvis du gør det rigtigt og sørger for at være relevant i forhold til dit brand. Så kast dig ud i det, så længe du følger ovenstående. Og husk, at du må gerne spørge folk, hvem de vil dele præmien med – du må blot ikke forpligte dem til at tagge.

Tag endelig kontakt til os, hvis du har brug for hjælpe med at navigere i konkurrencelandet.

Læs også mere på vores side om konkurrencer på sociale medier 

Kilder:

*https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/%C2%A0

**https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/konkurrencer/

***https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/49742/17-10423-20-gode-raad-til-influenter-om-skjult-reklame_m-billeder-3044183_1_1.pdf