Når du laver din Story på Instagram, kan du vha. interaktive meningsmålinger engagere personer i din målgruppe. Så de stopper op og tager stilling til dit indhold frem for at trykke sig videre til næste story. Det er i hvert fald ønskescenariet 😊  Når du har læst dette indlæg, ved du, hvordan du opretter en sponsoreret meningsmåling og aflæser dine resultater.

Når du opretter din Story på Instagram, kan du bruge interaktive klistermærker til at engagere din målgruppe. Så personer i din målgruppe på den ene eller anden måde kan interagere med dit indhold. Fx ved at skrive en kommentar eller svare på et spørgsmål i en meningsmåling.

Meningsmålinger er faktisk det eneste klistermærke på Instagram, du som annoncør – indtil videre, har mulighed for at promovere. I hvert fald hvis du laver meningsmålingen direkte i Facebook Business Manager. Men mon ikke, at det bliver muligt at annoncere flere af de interaktive klistermærker i nær fremtid 😊

Selve oprettelsen af sponsorerede meningsmålinger vil vi gå i dybden med lige om lidt, men først lidt om, hvorfor du skal bruge meningsmålinger.

Seriøse spørgsmål får seriøse svar

Med en meningsmåling har du en unik mulighed for at øge chancen for, at personer i din målgruppe interagerer med dit indhold i længere tid. Fordi de kan stoppe op og give deres mening til kende direkte i din story.

En meningsmåling kan skabe stor værdi, hvis du stiller et spørgsmål, som du reelt gerne vil have svar på, og kan bruge i din virksomhed. Det kan være, du vil have folks mening om et nyt produkt eller vil høre, hvilket produkt, ud af to mulige, de foretrækker. Der er mange muligheder, og jeg vil helt klart anbefale, at du stiller et spørgsmål, som på den ene eller anden måde kan give dig værdifuld indsigt i din målgruppes adfærd og holdninger. Der skal være et formål med din story, og du kan bruge dine resultater i dit videre arbejde med at skabe relevant indhold og/eller relevante produkter.

Lad os tage Daloon som eksempel. For Daloon bruger vi nemlig meningsmålinger på Instagram til at blive klogere på deres målgruppes smagspræferencer. I en meningsmåling spørger vi fx ind til, hvad folk spiser til deres forårsrulle: ”KUN DIP!” eller ”SALAT!” (eksempel 1).

Eksempel 1: Daloon meningsmåling

Spørgsmålet er ikke tilfældigt. Næ nej 😉  Svaret giver nemlig bl.a. Daloon et værdifuldt indblik i, hvilke opskrifter der skal udvikles til opskriftsuniverset på websitet.

Sådan kommer du selv i gang!

Du kan oprette en meningsmåling direkte i Instagram, men denne meningsmåling har du ikke mulighed for at promovere. Hvis du vil oprette en annonce, skal du gøre det direkte i Facebook Business Manager – og det er denne mulighed, vi vil se nærmere på i dette afsnit.

Det er meget let at tilføje en meningsmåling til din annonce. Du skal dog først og fremmest huske, at dit kampagneformål skal være ”trafik”, hvis du skal have lov til at lave en meningsmåling. Derudover skal du have et link at henvise til i opslaget. Det er en landingpage, som folk bliver sendt videre til, hvis de trykker på ”læs mere” (som i eksempel 1).

Når du opretter din annonce, markerer du feltet ”Tilføj en interaktiv meningsmåling”. Herefter kan du indsætte det spørgsmål, du gerne vil have svar på, og dine 2 svarmuligheder (eksempel 2). Det er kun muligt at lave 2 svarmuligheder i din meningsmåling.

Dit billede skal være i 9:16 format, så det er tilpasset Instagram Story, som giver en fuldskærmsoplevelse. Du har mulighed for at redigere selve klistermærket, så det har den størrelse og den placering på billedet, som du ønsker. Og det er faktisk det! Nu er du klar til at skyde dit spørgsmål afsted 😊

Eksempel 2: Sådan opretter du din meningsmåling i Facebook Business Manager

Hvordan aflæser jeg så mine resultater?

De giver naturligvis kun mening at lave en meningsmåling, hvis du dykker ned i dine resultater efterfølgende og lærer af dem 😊  Interaktivitetsresultaterne er gemt godt væk i Facebook Business Manager, så man skal lige vide, hvor man kan tilgå dem.

Here we go…

Når du vil aflæse dine resultater, går du ind under dit annoncesæt eller din annonce i annonceadministratoren i Facebook Business Manager og trykker på ”Vis diagrammer” (eksempel 3).

Hvis du har flere annoncer i spil, fordi du fx har målrettet meningsmålingen mod flere målgrupper, skal du aflæse resultaterne under hver enkelt annonce og lægge dem sammen for at få det fulde overblik.

Eksempel 3: Sådan finder du dine resultater

Under dine interaktivitetsresultater kan du bl.a. se hvor mange personer, som har tilkendegivet det ene eller det andet svar, og hvordan annoncens rækkevidde ser ud (eksempel 4).

Eksempel 4: Daloon eksempel. Sådan kan du aflæse dine resultater. 

Så let kan du faktisk oprette en meningsmåling og aflæse dine resultater 😊

Rigtig god fornøjelse med at engagere din målgruppe vha. interaktive meningsmålinger! Tag endelig fat i mig, hvis du på nogen måde har brug for sparring 😊

Dyk ned i flere af vores blogindlæg her.

Nyeste nyt og en guide til tekster på sociale medier!

Tilmeld dig nu - og få fingrene i en uundværlig guide til, hvordan du skriver tekster til sociale medier, som får dine modtagere til at slå ørelapperne ud!

Tillykke! Nu er du klar til at modtage en masse spændende nyt om SoMe-marketing!