LinkedIn er verdens største professionelle sociale netværk, og derfor et MUST for B2B-virksomheder. Bare i Danmark er der 2,6 mio brugere (oktober 2019). Brugerne er allerede i et businessmindset på platformen, hvilket sparer dig for unødvendig forklaring, og du kan gå direkte til din pointe. I modsætning til Facebook, hvor vi rammes som privatpersoner, ofte i fritiden, med tankerne langt fra det professionelle.

LinkedIn er også en platform, som udvikler sig ret meget, specielt på annonceringsdelen. Det giver os hele tiden nye muligheder for at nå vores mål.

Måske du allerede bruger LinkedIn i dag til jobopslag – som by the way er super effektive. Der er dog meget større potentiale for dig som B2B virksomhed. Hvis du kombinerer organisk og annonceret indhold, udnytter du potentialet til fulde.

DIN VIRKSOMHEDSSIDE ER DIT DIGITALE VISITKORT & CREDIBILITY-STEMPEL

På LinkedIn har du som virksomhed mulighed for at lave organiske opslag, som faktisk vises til dine følgere uden genstridige algoritmer som på Facebook. Derfor skal du ikke undervurdere effekten af din virksomhedsside og dine organiske opslag! Din side er der, hvor potentielle kunder ’tjekker dig ud’. Alt sammen er ganske gratis, og for rene arbejdstimer kan du få et talerør til din målgruppe. Her er et par gode tips til din organiske tilstedeværelse på LinkedIn:

  • På din side: Vær professionel og beskrivende. Giv kunden et indblik i, hvem du er.
  • Få medarbejdere til at tilføje virksomhedssiden i deres personlige CV. Det ses på din virksomhedsside, og giver besøgende indblik i medarbejderne, deres kompetencer og skaber troværdighed.
  • Brug job-funktionen, hvis du har ledige jobs.
  • Lav løbende organiske opslag, så du altid er top of mind hos målgruppen. Find et interval, som giver mening for jeres setup.
  • Tænk indhold på LinkedIn ind i din content-kalender, så det bliver en del af din daglige marketings indsats -> udnyt potentialet!

INDSAMLE LEADS, SKAB BRANDAWARENESS ELLER GENERÉR TRAFIK MED ANNONCERING

LinkedIn har et ry for at være dyrt, og ja det er dyrt. Som tommelfingerregel skal du regne med, at LinkedIn-annoncering er ca. 8-10 gange så dyrt som Facebook-annoncering alt efter hvilke målgrupper, du forsøger at ramme. Kvaliteten af de leads du får, er dog en helt anden end fx på Facebook. Du kan sammenligne LinkedIn-priserne med, hvordan du ellers får B2B leads, som fx kold kanvas, som ofte er ekstremt dyrt. Det vigtigste er at teste sig frem til det annonce-setup, som giver mest værdi for din virksomhed. Herunder et indblik i nogle af annonceringsmulighederne.

På LinkedIn kan du sponsorere dine organiske opslag eller lave selvstændige annoncer. Du kan målrette din annoncering efter forskellige faktorer alt efter, om du ønsker at indsamle leads, klik-to-site, konverteringer etc. Selve annonceformatet kan være alt fra karrusel, video, tekst til billeder og leadsformular. Vælg det, som passer til din kampagnestrategi.
Når du skal segmentere dine målgrupper, er der overordnet to muligheder:

  1. Audience Attributes – segmenter efter karakteristika: jobtitler, virksomhed, jobfunktion, medlemskab af grupper, industrier etc.
  2. Matched Audience – segmenter ud fra data: Website-besøgende, Emailsignups, Lookalikes etc.

Da B2B kunder ofte har en lang beslutningsproces, skal din LinkedIn indsats ikke stå alene. Ofte er LinkedIn, i sammenspil med email-marketing og Display, stærke værktøjer i B2B segmentet.
Ved at tænke LinkedIn ind i dit marketingmix har du mulighed for at påvirke kunderne hele vejen igennem købsprocessen.

Et par tips til dig, der selv vil i gang med LinkedIn annoncering:

  • Kombinér de to segmenteringsmuligheder i din annoncering. Opdel de enkelte specifikke målgrupper i separate annoncer. Derved kan du nemt slukke for dem, som ikke fungerer og optimere din annonceringsindsats.
  • Slå ”Enable-Audience-Expansion”-knappen fra, så dine målgrupper bliver så specifikke som muligt.
  • Brug tekst i dine billeder. Du bliver ikke straffet som på Facebook. Dog er det faktisk ret effektivt med klare call-to-action-tekster i billederne – udnyt det!
  • Få opsat LinkedIn Insight Tag (a la Facebook Pixel), for størst mulig effekt og sporing.

God arbejdslyst og ring endelig, hvis du skal have hjælp til dit uudnyttede potentiale på LinkedIn i 2020 ?