Det sociale formål er ofte en ret overset ingrediens i den sociale mediestrategi. Men det er faktisk den vigtigste. For hvis du ikke ved, hvad du vil med din tilstedeværelse på sociale medier – hvordan ved du så, om du har succes? 

Hvad er et ”socialt” formål så?

Helt kort fortalt er det sociale formål årsagen til, at du er til stede med virksomheden på sociale medier. Du bør have forskellige formål med at være til stede på forskellige platforme, da du kan opnå noget forskelligt med dem. De sociale medier er fx gode til dialog, så dette skal selvfølgelig udnyttes i dit arbejde. Det er lidt sværere at have en dialog med en avisannonce, så her er formålet et andet, da det er envejskommunikation.

Hvorfor skal du arbejde med det sociale formål?

Det er vigtigt at få afklaret dit sociale formål, så du sikrer, at du opnår dit potentiale på sociale medier. Hvis du blot bruger det samme formål som på andre platforme, risikerer du at tale forbi dine brugere og gå glip af værdifuld kommunikation, brugbare indsigter og ikke mindst de gode resultater!

Dit sociale formål er også gennemgående for hele din sociale mediestrategi. Hvis du ikke har opstillet et socialt formål, bliver det noget nært umuligt at opstille KPI’er. Du jo ikke ved, hvad du vil, og derfor kan du heller ikke vide, hvornår noget er en succes. Med andre ord: Du kan ikke måle din indsats, hvis du ikke ved, hvad du gerne vil opnå.

Nogle platforme eller kanaler er beregnet til envejskommunikation, men sociale medier er i høj grad det – sociale. Du har her mulighed for at skabe dialog, så udnyt det!

Hvordan finder du dit sociale formål?

Det sociale formål finder du ved at spørge dig selv:

 

Hvad vil jeg gerne hjælpe mine brugere med på sociale medier?

 

Ved at stille dette spørgsmål, sætter du brugerne først og sørger for, at de får noget værdi fra dig. Og det er nu engang det, dit formål skal – skabe værdi. På sociale medier er dette især ekstremt vigtigt! Vi opererer på meget konkurrenceprægede kanaler, og sociale medier flyder over med indhold. Og ja, du har kun et par sekunder til at fange folks opmærksomhed. Hvis dit indhold ikke er relevant nok, så scroller folk bare videre til det næste.

Du skal altså finde ud af, hvordan du kan hjælpe dine brugere med noget, og ikke hvad de kan gøre for dig – ved fx at købe dit produkt. Brugerne er i bund og grund ligeglade med dig og gør intet for dig, men for sig selv. Derfor er det så vigtigt, at du ikke laver et formål, som fx hedder ”at skabe mere salg” eller ”at være mere synlig og få mere rækkevidde”. Dette siger intet om, hvorfor man skal følge dig eller har brug for dit produkt/din ydelse.

Lad os skære det ud i pap med et par eksempler:

Jeg er helt med på, at det kan være ret diffust at arbejde med det sociale formål. Her har du derfor et par eksempler, som du kan lade dig inspirere af.

Vores eget sociale formål er dette:

 

Vi vil gerne hjælpe vores målgruppe med at opnå målbar succes på sociale medier

 

Læg mærke til, at vi ikke skriver noget om, at vi vil sælge ydelser. Det ligger implicit i formålet, at vi bl.a. gør det gennem vores ydelser. På sociale medier gør vi det via fx vidensdeling – og i blogindlæg som dette.

 

Et andet eksempel på et socialt formål er fra et fashion brand:

 

Vi vil gerne hjælpe vores brugere med at finde det nemme tøjvalg i hverdagen

 

Igen, det siger ikke noget om, at de gerne vil sælge tøj. De vil derimod skabe værdi og hjælpe deres brugere. Det er også tilpas specifikt til, at det ikke passer på alle tøjbrands. Det er fx ikke et socialt formål, et high-end luksusbrand ville have.

 

Et tredje eksempel på et socialt formål er for en fødevarevirksomhed:

 

Vi vil gerne hjælpe og guide vores forbrugere til et bedre og sundere fødevarevalg

 

Dette formål er igen specifikt og målrettet. Det giver nemlig sig selv, at virksomheden har en sundhedsagenda og ikke fx sælger frysepizza.

 

Nu er dit formål på plads – hvad så?

Når det sociale formål er på plads, er næste skridt at finde ud af, hvordan du bruger det. Det skal du nemlig gøre i alt det, du laver på sociale medier fremover.

Nu ved du, hvad det er, du gerne vil opnå og gøre for dine brugere på sociale medier. Når du har det på plads samt fået defineret din målgruppe, som du kan læse mere om her, skal du finde ud af, hvilke taktikker, du vil bruge, for at opnå formålet samt opstille nogle KPI’er og mål.

Jeg har lavet en lille kort video her, som viser, hvordan du selv kan lave resten af din sociale medie-strategi:

Hvis du er blevet lidt mere interesseret i generel effektmåling på sociale medier, har jeg lavet en ultra kort guide om at komme i gang med det her. Jeg holder også et kursus på DMJX i København til foråret og efteråret med fokus på annoncering og effektmåling på sociale medier. Her går vi bl.a. i dybden med det sociale formål. Du kan læse mere om kurset her.

Har du nogle spørgsmål til noget af det, så tage endelig fat på mig – så jeg kan hjælpe dig med at opnå målbar succes på sociale medier 😉