Måske du allerede har en SoMe-strategi, måske du har alle de gode idéer oppe i hovedet, eller måske du kører efter mavefornemmelsen. Under alle omstændigheder giver det stor værdi at få din strategi gennemarbejdet, formaliseret og skrevet ned. Så kan du altid føre dine aktiviteter op imod din langsigtede strategi og mål. Du sikrer derved en rød tråd i dit content. Derudover sikrer det også, at alle arbejder mod samme mål, hvis flere i virksomheden arbejder med sociale medier.

Så langt så godt. Hvordan får du så gjort din strategi helt skarp? Vi har samlet 4 gode råd samt en template at arbejde videre med?

  1. Hvad vil du gerne opnå med din social medie-strategi?
    Være helt skarp på, hvad det er du vil med SoMe. Udform 1 konkret socialt formål, som dækker over alt det du gerne vil på SoMe. Husk her, at du er på sociale medier for at tilføre værdi for brugerne, så sørg for at dit formål løser et problem for dem. Vær den gode samtalepartner og ikke hende, der kun snakker om sig selv. Hende gider ingen at følge – hverken som ven eller som brand 😉 Stil meget gerne følgende spørgsmål for at sikre, at du giver brugeren værdi: ”Vi vil gerne hjælpe kunden med at …”. Derfra hav gerne 2-3 konkrete taktikker, som beskriver, hvordan du så vil opnå dit formål. En taktik kan være mange ting fx at inspirere, at uddanne, skabe insblik, at øge brand awareness, ect. Find nogle som giver mening for din kunde. Taktikkerne vil også være de temaer, som du derefter kan styre dit indhold efter.
  1. Hvem er din målgruppe og hvad er deres adfærd?
    Skær ud i pap, hvem dine målgrupper er. Du kan dele det op i to kategorier:
    1. Demografi: køn, alder, interesser, familiestatus, interesser etc.
    2. Adfærd: Kliks, besøg på website, downloads af indhold på website etc.
    Kombinér gerne de to kategorier ved at kigge på, hvor din målgruppe er. Fx hvis din målgruppe består af advokater, skal du måske kigge mere på LinkedIn end på Facebook. Din målgruppes adfærd siger også meget om deres købsproces for dit produkt/service. Har din målgruppe en tendens til at shoppe omkring og bruge meget tid på research? Hvordan passer det så sammen med dit produkt og købsprocessen herfor? Hvis du nu sælger dyre luksustasker, er det svært at matche en længere købsproces med kunder som shopper meget omkring.
  1. Hvilke SoMe-platforme er relevante?
    Ud fra din overstående viden om målgruppe og formål kan du nu vælge hvilke platforme, der giver mest mening for dig. For det er bestemt ikke sikkert, at du skal være på alle platforme. Det kan også være, at du kan nå målgruppen forskelligt på tværs af platforme. Find den kombination som passer bedst for dig og dine kunder.
  1. Sæt konkrete målbare KPI’er
    Du er nu klar til at sætte målbare KPI’er, du kan bruge til at tracke din udvikling på SoMe. Det er vigtigt at have noget konkret at holde din strategi op på, så du ikke famler i blinde, og så du kan måle, om indsatsen skaber resultater, eller om du skal gå en anden vej. KPI’erne skal du sætte ud fra både din målgruppe samt taktikkerne. KPI’erne skal sige noget om indsatsen, og du kan læse mere om KPI’er her.

Nu er du klar til at arbejde målrettet med dit content. For hver stykke content kan du nu nemt definere, hvilken taktik samt KPI, den spiller ind i – voila en eksekvérbar SoMe-strategi er i gang.