Måske du allerede har læst vores blogindlæg om konkurrenceregler på Facebook og Instagram? Nu er du klar til at gå i gang med selve konkurrencen. Tag udgangspunkt i templaten herunder, som indeholder alle regler pr. dags dato 😉 :

For at være med i konkurrencen skal du kommentere/ like / xxx.
Vi finder en vinder via lodtrækning, som offentliggøres i kommentarfeltet / vinderen kontaktes direkte / xxx.
Konkurrencen løber t.o.m. xxx dato.
Præmien her en værdi af xxx kr.
For at være med i konkurrencen skal du være fyldt 18 / bo i Århus / have kørekort / xxx
Vi sender præmien til dig / præmien kan afhentes / skal bruges inden d. xxx
Denne konkurrence er på ingen måde sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook / Instagram.

Keep it simple!

Aller vigtigst for en konkurrence er, at dit indhold er simpelt og lige i øjet for målgruppen. Vi rammes af så mange konkurrencer og annoncer hver dag, og man kan nemt forsvinde i mængden. Så hvis du vil nå igennem, så tænk over, hvem du vil ramme, og hvad der engagerer netop din målgruppe. Samtidig skal du selvfølgelig være tro mod dit eget brand.

Er det nemt at deltage?

  • Jo lettere det er at deltage, jo flere vil interagere med dit indhold, og du vil nå bredere ud. At like indholdet er helt klart det letteste for målgruppen. Dog giver det dig en større reach i Facebook-algoritmen, hvis du får målgruppen til at kommentere. Derfor overvej altid, hvad der er bedst for dit formål. Er det vigtigere for dig at få de helt rette og virkelig engagerede følgere, kan du dog med fordel gøre det lidt mere omstændigt at deltage. På den måde ved du, at de, der deltager, er virkelig motiverede. Det er dog en fin balancegang.

Hvad er præmiens værdi og er den relevant?

  • Jo større præmie – jo flere deltagere. Men en lille præmie med super relevans kan også være vejen frem. Derfor, gør det enkelt og tydeligt at afkode præmien og dens værdi. Eksempelvis er det altid dejligt at vinde en familierejse til Maldiverne. Men det kan faktisk have større værdi og reach at vinde Matilde Kakaomælk til hele klassen. Eksempel, din målgruppe er unge i gymnasiet. I konkurrencen skal de skrive, hvorfor netop deres klasse fortjener at vinde en kasse Matilde. I det opslag vil målgruppen interagere og se sig selv. Hvorimod familierejsen er helt off. Din præmie skal selvfølgelig også have noget at gøre med dit brand. Så forhandler din virksomhed skønhedsprodukter, skal du ikke udlodde en iPad, selvom den vil få mange deltagere – for de er ikke nødvendigvis interesserede i dit brand bagefter.

Kan man glæde andre med præmien?

  • At glæde andre rammer os emotionelt, og er derfor et stærkt redskab, når du laver konkurrencer. Derudover er det også en god måde at få målgruppen til at ’tagge’ venner i dit opslag, uden at det er en konkurrencebetingelse. Lad os tage eksemplet ovenfor. De unge vil her tagge deres venner i klassen i opslaget for at få dem til at deltage også. Samtidig skaber de glæde i dagligdagen med vennerne. Husk dog, at du ikke må gøre det til en betingelse at ”tagge” nogen i opslaget. Bed dem derfor om at skrive navnet i stedet.

Skiller din konkurrence sig ud fra mængden?

  • Jo mere dit indhold skiller sig ud fra mængden og rammer målgruppen, jo større succesrate har du. Så vær kreativ med dit indhold, og brug tid på at skabe det rette billede / video og tekst. Tal i øjenhøjde til din målgruppe og vis tillid. Gode redskaber er tekst på dine kreativer. Eller simple videoer / animationer, som skiller sig ud fra mængden. Se eksemplerne her nedenfor. Husk dog, at der ikke må være mere end 20% tekst på kreativet, hvis du annoncerer. Tjek dine kreativer her.

Rigtig god fornøjelse.