Facebook-konkurrencer er let indhold, hvis du er på jagt efter rækkevidde og mange interaktioner.

Samtidigt ender de dog ofte med at være tomme kalorier. Når konkurrencen er ovre, forsvinder deltagerne fra din side igen – og du er tilbage til dér, hvor du startede.

Men det behøver ikke være sådan.

Konkurrencer kan sagtens bruges taktisk smart. Her får du nogle keypoints til, hvordan du kommer i gang.

Vælg en præmie, der er relevant for din målgruppe og dit brand

Facebook er fyldt med konkurrenceryttere, der er på udkig efter gratis sager. Du kan frasortere de værste ved at udlove noget nichepræget, der kun henvender sig til dit kundesegment.

Ejer du en brillebutik, så udlov et stel fra den nyeste kollektion. Alle – eller i hvert fald de fleste – vil være glade for fx at vinde en indgangsbillet til Djurs Sommerland. Et nyt brillestel derimod er kun interessant for personer med et svagt syn – din målgruppe. 

Det rette konkurrence-setup

Når du har fået fat i den rigtige målgruppe ved at sætte en relevant præmie på højkant, er spørgsmålet: Hvad skal konkurrencen så gå ud på?

Drop ”like, tag og del”-koncepter – det er alligevel ikke alle af denne typer konkurrencer, der er overholder Facebooks egne guidelines samt markedsføringsloven*.

Du giver noget væk kvit og frit – er det så ikke oplagt at få deltagerne til at give lidt tilbage til dig? 

Indsaml viden om din målgruppe

Marketing fungerer bedst, hvis du kender dine kunders adfærd, interesser og præferencer. Brug din konkurrence til at få svar på noget, du rigtigt gerne vil vide om dine forbrugere.

Mangler du feedback på et nylanceret rengøringsprodukt? Bed dem om at skrive i kommentarerne, hvad de synes om det.

Sælger du drivhuse, men er usikker på, hvilke salgsargumenter du skal slå på? Spørg om, hvad deltagerne helst ville dyrke i et drivhus – så ved du, hvilke planter, du skal fremhæve i din marketing senere hen. 

User generated content

Vil du virkelig have aktiveret dine konkurrencedeltagere, så sæt dem i gang med at være kreative selv!

Om det skal være en tegning af familien på ferie på din campingplads, en selfie af deltageren og den energidrik, du sælger, eller et haikudigt, er op til dig. Igen er det smarteste, hvis spørgsmålet eller udfordringen i din konkurrence har noget at gøre med dit nicheområde.

Husk, at når du vælger en konkurrence, der kræver tid og krafter fra deltagerens side, så stiller det krav til setuppet. Gør det at bidrage med sin kreativitet til noget fedt. Så fedt, at det måske er noget, du kan (få lov til) at dele til resten af følgerne senere hen.

Tilpas efter din Facebook-sides størrelse

Husk, at jo højere krav, du stiller i forhold til at deltage i din konkurrence, jo flere personer vil fravælge at deltage i din konkurrence.

At bede om, at folk eksempelvis skal gætte komplicerede gåder eller dele billeder fra deres hverdag, kræver en trofast fanbase, der har lyst til at bruge tid på at lege med, og som ikke har noget imod at give dig et indblik i sit privatliv.

Hvis du har meget få følgere, er det bedre at holde konkurrence til den lette side: En konkurrence, hvor du spørger til, om dine følgere foretrækker blå eller grøn neglelak kan godt være en start. Så længe det er dine produkter eller brancheområde, der handler om, er du et godt skridt på vejen.

Eksempler på gode konkurrencer

Her kommer et par eksempler på Facebook-konkurrencer, der giver god værdi for virksomheden bag.

Saxo.com

Konkurrencenkravene går på boganmeldelser lavet af følgerne selv. Saxo får sat en samtale om bøger i gang – og sandsynligvis lokket nogle nye over og være engagerede anmeldere på deres website.  Præmien – et gavekort til deres egen webshop – er i den grad relevant. Her taler Saxo.com direkte til deres publikum af læseheste.

Arla

Konkurrencen her kommer i forbindelse med en ny recept på Cultura-serien. Svarene på konkurrencespørgsmålet giver et billede af, om hvad forbrugerne synes om produktet. Samtidigt bliver de mange positive svar i sig selv én stor reklame over for følgere, der endnu ikke har smagt yoghurten – helt uden Arla selv behøver at sige noget selv.

P.s. Husk konkurrencebetingelser!

Det er vigtigt at overholde Facebooks guidelines og markedsføringsloven. Det er derfor en god idé at lave et sæt konkurrencebetingelser, så du er på den sikre side.

Konkurrencebetingelser skal indeholde:

  • Reglerne for konkurrencen (hvordan deltager man, hvem må deltage, hvordan vinder man, mv.)
  • En tekst, der klargør, at din konkurrence hverken er sponsoreret, støttet, administreret af eller associeret med Facebook.

Du må ikke kræve, at deltagere:

  • skal tagge andre brugere for at deltage
  • Dele konkurrencen på egen eller andres tidslinje

 

*Klik for at læse Facebooks guidelines – se især afsnit E.