Deprecated: Required parameter $submit_text follows optional parameter $list in /customers/6/4/a/borreskovkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php on line 14 SoMe-ordbogen: Se de mest almene begreber og deres betydning

SoMe-ordbogen: Her er de begreber, du bør kende til

Søgningen efter verdens bedste SoMe-ordbog er ovre – du har den her 😉 

Herunder finder en oversigt over de, i vores optik, vigtigste SoMe-begreber, som du kan støde på, hvis du arbejder med markedsføring på sociale medier:

Annonceadministrator

– Den del af Business Manager, hvori du opsætter, administrerer og evaluerer dine kampagner. Du vælger bl.a. kampagnens målsætning (salg, trafik, interaktion), budget, tidsperiode, målgrupper og annonceindhold. Undervejs kan du justere i dine kampagner med udgangspunkt i de resultater, du aflæser herinde.

Annoncering

– I SoMe sammenhænge dækker dette over, at der lægges penge i at opnå en målsætning med et post. F.eks. at få en god rækkevidde på Facebook på et post om et nyt produkt. Du kan også annoncere et Facebook-opslag du allerede har liggende på siden.

Awareness

– Med andre ord kendskab til dit brand, din organisation eller din virksomhed. Annoncering og spændende, relevant indhold for din målgruppe kan være med at højne kendskabet til dig.

Boost

 Opslag på sociale medier, især Facebook, kan du booste for at opnå en højere rækkevidde og få flere til at se dit opslag. På Facebook ligger selve muligheden på opslaget som en knap.

Du kan gøre det på ethvert tidspunkt – vær dog opmærksom på, at du har færre parametre at målrette din annoncering efter end via annoncering i Business Manager. Læs her mere om Boost vs. annoncering i Business Manager.

Business Manager

– Platformen hvor du kan administrere alt vedr. din Facebookside inkl. dine Facebook-annoncer. Hertil kan du oprette flere annoncekonti. Det er også her muligt at oprette annoncer til Instagram. Business Manager giver mulighed for at målrette din annoncering efter de mest relevante målgrupper ift. den kampagne eller det post, du ønsker at få ud.

Business Suite

– Platform til at administrere virksomhedens Facebook- og Instagram-sider. Samtidig kan du slå indhold op herfra, og den helt store hjælp er muligheden for at kunne planlægge sine stories til Facebook og Instagram, og ikke blot slå det op i øjeblikket. Samtidig har du mulighed for at hente nøgletal om dine brugere og give eksterne personer adgang til at administrere dine sider. Det er på nuværende tidspunkt ikke tiltænkt annoncører, hvor man i stedet anbefales at bruge Business Manager. Business Suite er dog tiltænkt at skulle indeholde denne del på sigt også.

Content

– Henviser til indhold på sociale medier. Om det er et video post, opslag i en gruppe etc. Alt sammen er indhold, altså content.

Copy

– Den tekst du skriver til dit opslag. Der skal gerne være et godt sammenspil mellem teksten, og det du ellers viser i opslaget f.eks. en video eller et billede. Vi har skrevet et indlæg omkring den gode copy, som du kan læse her

Community Management 

– Et udtryk for at være bindeled mellem ens brugere/community og brandet/virksomheden. I forbindelse med sociale medier dækker det over, at man håndterer indkommende henvendelser samt overvåger tags af ens brand på disse platforme. Målet er at skabe og vedligeholde et fællesskab omkring ens brand.  

CPA

– Forkortelse for Cost Per Action. Termet henviser til den pris, du betaler for, at brugeren foretager en handling. Det kan være et køb af et produkt, tilmelding til dit nyhedsbrev eller noget tredje. Det indebærer også likes, kliks og kommentarer. Dermed får du et billede af, hvad det gennemsnitligt koster dig at få folk til at udføre en eller anden form for handling.

CPC

– Forkortelse for Cost Per Click. Kort sagt henviser det til den pris, du som annoncør betaler for, at brugeren klikker på dit link, på selve billedet i opslaget, læs mere eller udfoldning af kommentarfeltet.

CPL

– Cost Per Lead. Altså prisen for hver gang din virksomhed eller organisation får en potentiel kunde.

CPM

– Cost per 1000 impressions. Prisen for visninger pr. 1000 brugere.

CPR:

– Kan dække over Cost Per Result eller Cost per Reach.

Cost Per Result dækker over den pris, du betaler pr. resultat på en kampagne. Hvis din kampagnes målsætning f.eks. er videovisninger, vil det udregnes således: Brugt annoncebudget/totale videovisninger = CPR. Pris pr. resultat findes som standardkolonne i Annonceadministrator.

Cost per Reach kan også betyde: Prisen for at nå 1000 mennesker og udregnes således: Annoncebudget / Rækkevidde X 1000. På denne måde finder du prisen pr. 1000 brugere nået. OBS: Ikke det samme som CPM, som dækker over omkostning pr. 1000 visninger – da samme bruger godt kan se din annonce mere end 1 gang.

CTA

– Call To Action. Her forsøger man at motivere brugerne til at udføre en bestemt handling, typisk at følge et link til din hjemmeside eller skrive sig op til et nyhedsbrev. Her kan du bruge CTA-knapper som “Læs mere” og “Køb nu” på din annonce, som sender en tydelig opfordring til brugeren.

CTR

– Click Through Rate. Dækker over hvor mange, der klikker på dit link i forhold til hvor mange visninger af linket, annoncen har generet. Kort sagt, hvor mange af dem, der har set dit linkpost, der også har klikket sig videre til hjemmesiden.

Dark Posts

– Et udtryk brugt om et post, du annoncerer, men som ikke figurerer på din virksomhedsprofils tidslinje. Du kan på den måde sikre, at dit post kun ses af den målgruppe, du har segmenteret efter, hvis vi ser bort fra den organiske spredning, du som annoncør ikke kan styre på Facebook. Det kan være et emne, der kun er relevant for nogle, og altså ikke alle dine følgere.

DM / Direct message

– En privat besked, som kun kan ses af afsender og modtager.

Eksponeringer/visninger

– Det antal gange din annonce er blevet vist. Vær opmærksom på, at nogle måske vil få din annonce mere end 1 gang, og det tæller også med.

Emoji

– ?? Vi kender dem typisk som smileys, men emojis kan i princippet være mange ting, f.eks. ikoner, symboler, objekter osv. ?✌️? De bruges typisk til at forstærke dit budskab. Det er meget almindeligt, at virksomheder også bruger emojis i dag – dog skal man huske at vælge dem, der er relevante, så budskabet ikke går tabt.

Engagement

– Begrebet dækker over det antal gange, en bruger har interageret med dit indhold. Det er en samling af både likes, kommentarer, delinger og diverse former for klik på opslaget. Og hvis dit indhold indeholder en video, tæller 3-sekunders videovisninger også med her.

OBS: Udregning af engagementsraten kan gøres på flere forskellige måder, alt efter om den udregnes efter f.eks. rækkevidde, daglig engagement på siden eller engagement på postniveau. Alt efter hvilken type posts du laver, og hvilken side du har, kan flere udregningsmetoder være relevante. Mange benytter sig af en udregning på postniveau: Total engagements on a post / Post reach *100.

Vi har skrevet lidt om det her.

Facebook Gruppe

– Oprettes typisk med et emne eller tema for øje. Her er det nu også muligt for fansider/virksomheder at være med, så man ikke som tidligere skulle have en privat profil hertil for at deltage. Se vores indlæg om Facebook grupper her.

Facebook Pixel

– Et stykke kode på din hjemmeside, der gør det muligt for Facebook at matche besøgende med Facebook-profiler, så du kan tracke bestemte handlinger på din hjemmeside – f.eks. besøgt kontaktside, besøgt kampagneside, købt produkt eller lignende. Dette kan du f.eks. bruge til at målrette nye annoncer til dem, som allerede kender til din hjemmeside, kampagnen eller hvad det måtte være. Se mere her.

Fans vs følgere

– Følgere kan være nysgerrige på din virksomhed eller organisation, men bringer ikke nødvendigvis samme værdi som en fan. En fan vil typisk være nogen, som vil anbefale dig, foreslå andre at bruge dig osv. Fans kan dog vælge, at de ikke vil følge dig og dermed ikke blive præsenteret for dine opslag, som følgerne gør. Omvendt kan følgerne også vælge udelukkende at følge, men ikke være fan. Du har tidligere kunne målrette din annoncering i Facebook Business Manager efter fans af siden, men for mange har Facebook nu fjernet denne mulighed. 

Fanpage

– En virksomhedsside på Facebook. Modsat en privat profil, hvor man skal blive venner, kan brugerne vælge at blive fan eller følger, så de kan følge med i dit indhold og interagere med dig.

FB Native 

– Det er Facebook som brugerne kender den. Altså der hvor vi færdes som privat personer.

Frekvens 

– Det gennemsnitlige antal gange, en bruger bliver eksponeret for dit indhold. Altså, hvis frekvensen på kampagnen er 3, er den gennemsnitlige bruger eksponeret for dit indhold 3 gange over den periode, kampagnen har kørt til nu. Du kan bruge frekvensen til at afgøre, om din målgruppe ”spammes” for meget – og om det dermed er mere fordelagtigt at udvide målgruppen eller slukke kampagnen.

Hashtag

– #-tegnet her bruges til at kategorisere, f.eks. #dkpol som bruges i forbindelse med politiske opslag i Danmark. De bruges typisk som søgefunktion og for at blive fundet på platformene, men kan også bruges som ekstra information eller underbudskaber. Det er mest udbredt på Instagram og Twitter, men fungerer også på Facebook.

Historie/story

– En opslagstype, hvor du kan lægge et billede eller en video op, hvor indholdet kun er tilgængeligt i 24 timer. Kører i en separat strøm, og figurerer på Snapchat, Instagram og Facebook. Brugerne kan også interagere med dine stories ved at like dem, sende beskeder eller dele stories til andre. Bruges især på Instagram, men er også steget I popularitet på Facebook, hvor du med dine stories bl.a. kan få fat i dem, der følger dit indhold tæt og derfor når at se dit indhold inden for den begrænsede tidsperiode. Det er muligt at annoncere i Stories via Business Manager, så du kan nå endnu længere ud med dit indhold.

Hændelser

– Måden hvorpå Facebook registrerer en handling på din hjemmeside via din Facebook pixel. Det vil sige, når en bruger klikker, signer sig up eller føjer noget til en kurv, bruges hændelserne til at registrere og kategorisere handlingen i Facebook. Denne handling/hændelse kan du efterfølgende bruge i dit arbejde med annoncer. 

Konverteringer

– Konverteringer kan bruges til at måle, hvor mange tilfælde du har af en bestemt handling på din hjemmeside. F.eks. tilmelding til nyhedsbrev, køb eller tryk på kontakt-knappen på siden.

KPI

– Key Performance Indicators. Det er med andre ord de mål, virksomheden har, som man gerne vil nå via sociale medier. Dette er med til at sikre, at du finde nogle håndgribelige mål, som kan afgøre, hvorvidt du er en succes eller ikke på sociale medier. Du kan her få råd til når du skal opsætte KPI’er.

Kreatørstudie

– Facebooks univers, hvor det er muligt for dig at planlægge opslag til Facebook og Instagram. Findes i toppen af din Facebookside. Du kan her se, hvordan du kan planlægge opslag til Instagram.

LinkedIn Insight Tag

– LinkedIns svar på en Facebook pixel. Altså et stykke kode, som installeres på din hjemmeside, og som sikrer, at du kan spore dine brugeres adfærd fra LinkedIn til hjemmesiden. Den tracker altså, når en bruger klikker på din annonce og bevæger sig ind på din hjemmeside. Vær obs. på, at iOS14-opdateringerne fra Apple har gjort, at brugere kan frasige sig denne tracking. Se mere om LinkedIn Insight Tag her.

Notifikation

– En påmindelse om, at der er sket noget i din Facebook aktivitet. Det kan være, at du er blevet tagget, har fået en privat besked, eller at dine venner alle deltager i et event, som måske også er relevant for dig.

Organisk 

– Dækker over den mængde hændelser, den rækkevidde eller de visninger, du opnår på en post eller en story uden at bruge annoncering. Det er med andre ord de visninger, den rækkevidde eller den interaktion, du opnår uden at have betalt for det.

Paid, Owned & Earned Media

– Paid Media er de platforme, du betaler for at være tilgængelig på såsom Facebook-annoncer, Google Ads eller lign. Owned Media er de medier, du ejer såsom din hjemmeside, dine sociale media-sider osv. Sidst men ikke mindst dækker Earned Media over den omtale, du har fået, ved at andre har kontaktet din virksomhed eller delt dit indhold, uden at du har opfordret til det. Det kan f.eks. være anmeldelser og delinger af opslag.

Reach/Rækkevidde

– Det antal personer du har nået med dit opslag, altså hvor mange du er nået ud til med det pågældende budskab.

Reel

– Video-format på Instagram, hvor man a la TikTok bliver introduceret for korte videoer på Du kan tilføje forskellige effekter til din video som musik, filtre og meget mere. I et separat Reel-feed, kan brugerne scrolle gennem Reels, som Instagram vurderer er relevante ud fra den enkelte brugers adfærd på Instagram. Interagerer man f.eks. meget med hunde-videoer, vil Instagram prøve at vise flere af disse.

Retargeting

– Bruges typisk i sammenhæng af, at du vil annoncere mod nogle, der har besøgt din hjemmeside. Det kan være hovedsiden eller en bestemt kampagneside, der gør dem relevante at annoncere mod. Generelt dækker udtrykket over, at annoncere mod nogen der har udført en eller anden form for handling. Det kan være en interaktion, et køb på shoppen, et besøg på hjemmesiden og meget mere. Herfra introducerer man dem til relevant indhold med ønsket om, at få dem videre mod en ønsket handling.

ROAS 

– Return On Ad Spend. En betegnelse for den meromsætning, der generes via det brugte annoncebudget. Som eksempel: Hvis du bruger 10.000 kr. i annoncebudget, og omsætter for 50.000 kr. herpå, har du opnået en ROAS på 5 – da omsætningen er 5 gange det brugte annoncebudget. Sagt på en anden måde, har du omsat for 5 kr., hver gang du har brugt 1 kr. Udregningsmodel: Omsætning/annoncebudget = ROAS.

ROI

– Return On Investment. En måde at finde ud af, hvor meget din investering har kunne betale sig. ROI = (Fortjeneste – Investering) / Investering x 100.

SEO

– Search Engine Optimization. Betegner det arbejde, der ligger i, at din hjemmeside er optimeret efter de forhold, som søgemaskiner kigger på. SEO er med andre ord med til at sikre, at du bliver set, når folk søger på f.eks. Google.

Tagge / @

– Når du i et opslag nævner en person og fremhæver personens navn via @. Når du tagger en person, vil personen få en notifikation, og derfor bruges funktionen ofte til at skabe opmærksomhed til specifkke personer. Desuden gør algoritmerne, at dit opslag kommer længere ud, når du tagger personer eller et brand.

Tidslinje/Timeline

– Som navnet angiver, kan man på din tidslinje på din Facebookside se, hvad der er sket gennem tiden. Du kan dog altid gå ind og fjerne opslag fra din tidslinje, hvis du ikke ønsker, at man længere skal kunne finde det her.

Thruplays

– Dækker over antal visninger, hvor videoen er set til ende, når videoen er under 15 sekunder. Er videoen over 15 sekunder lang, vil Facebook tælle antal gange, der minimum er afspillet 15 sekunder af videoen. Bemærk, at Facebook definerer den fulde længde således: ”En videos fulde længde betragtes som værende mindst 97 % af videoen, da folk ofte falder fra under rulleteksterne, eller når indholdet fader ud, inden videoen er helt færdig.”

Trafik

– Dækker over, hvor mange hjemmesidebesøg, der er opnået ved en given kampagne eller annonce. Trafikken kan opgøres i totalt antal og ligeledes unikke besøg. Førstnævnte vil typisk være størst, da nogle måske klikker sig ind på hjemmesiden flere gange.

UGC

– User Generated Content. Det kan f.eks. være videoer, billeder, lydfiler eller blogindlæg lavet af brugerne. Den allerbedste marketing kommer direkte fra forbrugerne, og vil typisk have positiv indflydelse på dit brand og salgstal.

Views

– Views er det samme som video visninger, men omtales på sociale medier som views. 

Viral 

– Et udtryk for, at man via sociale medier har fået sit budskab ud til en stor mængde brugere. Udtrykket kommer fra virus-sammenhænge, og dækker over spredningen af budskabet fra person til person. Et populært udtryk: ”At gå viralt” bruges ofte, når et budskab er spredt til den brede offentlighed.

Nyeste nyt og en guide til tekster på sociale medier!

Tilmeld dig nu - og få fingrene i en uundværlig guide til, hvordan du skriver tekster til sociale medier, som får dine modtagere til at slå ørelapperne ud!

Tillykke! Nu er du klar til at modtage en masse spændende nyt om SoMe-marketing!